چرا نباید خودرو دنا جوانان خرید؟

به گزارش جملات زیبا، دنا جوانان خودرویی با پلت فرم قدیمی و البته قدرت بیشتر نسبت به محصولات گذشته ایران خودرو است. موتوری که در طراحی خوب است، اما در صورت فراوری بد تبدیل به سرطان می گردد. این موتور به علت پیچیدگی، تعمیر سخت تر و گران تری دارد. در دنا جوانان شاهد این هستیم که خودرو همچنان مشکل خنک شدن دارد و با گیربکس اتوماتیک هماهنگ نیست. در دنا جوانان قدرتِ بیشتر روی پلت فرمی قرار گرفته است که پایداری مناسبی ندارد، ایمنی آن مورد پرسش جدی است و در طراحی هم حرفی برای گفتن ندارد.

چرا نباید خودرو دنا جوانان خرید؟

خبرنگاران - امین آزاد: دنا جوانان با موتور تازه موسوم به EFD یاEF7 پلاس با 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور، 10 اسب بخار قدرت و 25 نیوتون متر گشتاور بیشتری نسبت به موتور توربو معمولی دنا پلاس دارد.

اما این توان و گشتاور بیشتر با طراحی پیچیده تری به دست آمده است. توربو شارژر که به عملگر برقی مجهز شده است از دور 1750 یعنی حدود 400 دور پایین تر از نسخه پیشین، بوست را شروع می نماید. در نتیجه توان خودرو از دور پایین تری در دسترس راننده، قرار می گیرد.

نیمه بالایی موتور یعنی سر سیلندر، میل بادامک، منیفولد دود و هوا و… به طور کامل تغییر نموده اند و نسخه EFP به دو VVT برای هوا و دود مجهز شده است.

این تغییرات در شرایط ایده آل نوید شرایط بهتری می دهد. اما اگر چند سناریو بدبینانه را با هم مرور کنیم موضوع تغییر می نماید.

پیچیده شدن فراوری، اگر با دقت همراه نباشد این موتور را تبدیل به سرطان خواهد نمود. هم اکنون گزارش زیادی از مسائل برقی و فنی دنا پلاس وجود دارد. سوال اینجاست با پیچیده شدن آیا این مسائل بیشتر خواهد شد یا خیر؟ ضمناً تعمیر خودرو هم گران تر و پیچیده تر خواهد شد.

این موتور ذاتا آلمانی است؛ باید فراوری آن هم مانند سیستم آلمانی، دقیق و تعمیرات اش هم درست باشد. اگر هر بخش از این روند با دقت انجام نگردد، نتیجه عکس خواهد داد.

فرض بگیریم این موتور به برترین روش فراوری و نگهداری شد، موضوع مهم دیگر هم خوانی نداشتن موتور با گیربکس اتوماتیک است. این ناهمخوانی خود را در تست خبرنگاران ثابت کرد.

از طرفی نوع طراحی سیستم خنک کاری و هوا خور نامناسب موتور روی پلت فرم دنا که در اصل پلت فرم پیشرفته پژو 405 است، موضوع دیگری است.

دمای بالای گیربکس و هوا خور نامناسب موتور با وجود تغییرات اتفاق افتاده، شرایط دمای موتور را پس از چند بار فشار بحرانی می نماید. موضوعی که در تست خبرنگاران به طور کامل تعیین شد.

شاید اگر از گیربکس شش سرعته دستی استفاده می شد هماهنگی موتور و گیربکس شرایط بهتری پیدا می کرد و دمای بحرانی موتور هم کنترل می شد.

باز اگر فرض بگیریم موتور درست فراوری و نگهداری گردد، سیستم هوا خور موتور درست گردد و گیربکس هم 6 سرعته دستی باشد، با یک پلت فرم قدیمی طرف هستیم که با موتور قبلی هم پایدار نبود. این مشکل را چه کنیم؟!

پلت فرم پژو 405 ذاتا ناامن است. در تست اخیر گوزن خبرنگاران هم تعیین بود که این پلت فرم شرایط مناسبی نسبت به تارا دیگر محصول ایران خودرو ندارد.

اگر فرض بگیریم این موتور روی محصول بهتر ایران خودرو تارا هم قرار بگیرد، احتیاج است تا پلت فرم با فولاد فوق استحکام بالا تقویت گردد. هم اکنون در بخش هایی از پلت فرم تارا از فولاد استحکام بالا استفاده شده، که تا 600 مگا پاسکال تقویت شده است. اما برای خودرو ایمن تر احتیاج است از فولاد فوق استحکام بالا با ظرفیت 1500 مگا پاسکالی استفاده گردد.

درصورت تقویت پلت فرم تارا و استفاده موتور تازه با گیربکس مناسب، در صورت فراوری درست می توان به محصولی خوب امید داشت.

در زمینه طراحی هم با وجود اسپرت شدن محصول، تغییرات ظاهری کمی در خودرو رخ شاهد هستیم. حتی با استفاده از فرمان دی کات بی قواره، طراحی داخلی خودرو زشت تر هم شده است.

شاید اگر مدیریت درستی وجود داشت، ایران خودرو با داشتن یک موتور خوب می توانست به سمت محصول خوب برود. اتفاقی که در دنا جوانان رخ نداده، و ما تنها با کلاغی رنگ شده طرف هستیم.

خودرویی که فقط از طراحی موتور بهتری بهره می برد و باقی بخش های خودرو همچنان حرف و حدیث بسیاری دارند.

چرا نباید خودرو دنا جوانان را خرید؟

اما چرا نباید این خودرو را خرید؟ موضوع اصلی این است که این خودرو در حد استاندارد ایمنی روز نیست، موتور آن در صورت فراوری اشتباه، احتمال خرابی بسیار بیشتری نسبت به نسخه پیشین دارد. گیربکس و موتور هماهنگ نیست. مشکل گرما همچنان وجود دارد. و در نهایت خودرو برای چنین موتوری پایداری و ایمنی لازم را ندارد.

در شرکت های خودروسازی دنیا خودرو اسپرت و قوی شده، باید در زمینه پایداری و ایمنی تقویت گردد و طراحی آن درست تیونینگ شده باشد. اتفاقی که در دنا جوانان به طور مطلوب رخ نداده است.

گزارش بازار 7 خرداد / ریزش دنا و تارا اتوماتیک و گرانی هایما S5

منبع: بیت ران
انتشار: 9 خرداد 1403 بروزرسانی: 9 خرداد 1403 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1792

به "چرا نباید خودرو دنا جوانان خرید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید خودرو دنا جوانان خرید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید