پارچه هوشمندی که به حرکات کاربر واکنش نشان می دهد

به گزارش جملات زیبا، محققان آمریکایی با همکاری محققان سوئدی یک الیاف هوشمند ابداع کردند که می تواند حرکت کاربر را حس نموده و به آن واکنش دهد.

پارچه هوشمندی که به حرکات کاربر واکنش نشان می دهد

این پارچه نرم روباتیک به نام اومنی فایبر که به وسیله محققان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا و محققان دانشگاه اوپسالا و موسسه فناوری KTH در سوئد ابداع شده، دارای یک کانال مرکزی توخالی است که به یک محیط سیال اجازه می دهد به وسیله آن حرکت کند.

این الیاف در صورت احتیاج می تواند با یاری هوای فشرده، خم و کشیده گردد و نیز پیچ بخورد. این قابلیت به این پارچه امکان می دهد تا بازخورد لمسی را در زمان واقعی ارائه دهد و شبیه به یک ماهیچه مصنوعی عمل کند.

فیبرهای ماهیچه ای مصنوعی ایده جدیدی نیستند. سایر تیم های تحقیقاتی در موسسه فناوری ماساچوست به روش خود به این فناوری نزدیک شده اند. اما موضوعی که اومنی فایبر را قابل توجه می نماید این است که برای تغییر شکل به گرما احتیاج ندارد. این ویژگی، آن را بسیار کاربردی می نماید زیرا دیگر گرم شدن بیش از حد پوست، یک معضل نیست.

این پارچه هوشمند مزایای دیگری نیز دارد. این امکان وجود دارد که این پارچه را با مواد نسبتا مقرون به صرفه ساخت و الیاف آن احتیاجی به فرآیند بافت ظریف ندارد. الیاف های این پارچه به مقدار کافی نازک و انعطاف پذیر هستند که می توان آنها را با استفاده از ماشین آلات نساجی تجاری موجود دوخت، بافت یا ورقه های پارچه فراوری کرد.

محققان تصور می نماید که این پارچه هوشمند به لباس هایی راه پیدا کند که به ورزشکاران و خوانندگان یاری کند تا تنفس خود را بهتر کنترل نمایند. بعلاوه لباس تهیه شده از پارچه اومنی فایبر به فرد یاری می نماید تا الگوی تنفس طبیعی خود را پس از رهایی از بیماری های تنفسی مانند کووید-19 بازیابی کند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1351

به "پارچه هوشمندی که به حرکات کاربر واکنش نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه هوشمندی که به حرکات کاربر واکنش نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید