همانندسازی پستاندار در خطر انقراض در آمریکا

به گزارش جملات زیبا، این گونه جانوری حدود 40 سال پیش از آستانه انقراض نجات یافت، ولی هنوز یکی از آسیب پذیرترین جانوران آمریکای شمالی، به خصوص در برابر بیماری ها به شمار می رود.

همانندسازی پستاندار در خطر انقراض در آمریکا

الیزابت-آن خز پاسیاه همانند سازی شده توسط دانشمندان آمریکایی

دانشمندان آمریکایی نخستین گونه در معرض انقراض آمریکا را همانندسازی کردند، یک خز پاسیاه که نسخه المثنایش از جانوری که بیش از سی سال پیش مرده بود خلق شد.

این پستاندار گوشتخوار کوچک را که روز دهم دسامبر به جهان آمده و تولدش تازه اعلام شده، الیزابت-آن نام گذاشته اند، و امید می رود که وقتی بالغ شد جفتگیری کند و نسل این گونه در معرض خطر را نجات بدهد.

خز پاسیاه پستاندار بومی آمریکای شمالی است که خوی شکارگری بسیار نیرومندی دارد و تقریبا به طور کامل، از موش خرما تغذیه می نماید.

الیزابت-آن در مرکز تکثیر خز های پاسیاه در سازمان شیلات و حیات وحش آمریکا در فورت کالینز ایالت کلرادو زندگی می نماید. او نسخه المثنای راسویی به نام ویلا است که در سال 1988 مُرد و جسدش در روزگاری که فناوری دی ان ای تازه داشت پدید می آمد، منجمد شد.

همانندسازی جانوران در نهایت می تواند گونه های منقرض شده ای، چون کبوتر مسافر را حیات دوباره ببخشد. تابستان سال گذشته، چند گونه در معرض انقراض یا منقرض شده، با روش همانندسازی به زندگی برگشتند، از جمله یک اسب وحشی مغولی که در آزمایشگاهی در تگزاس به جهان آمد.

خز های پاسیاه، که با حلقه های سیاه دور چشمان شان متمایز می شوند، بومی آمریکای شمالی اند. در اقدامی برای حفاظت از جانوران مورد تهدید، به خز های پاسیاه ایالت کلرادوی آمریکا واکسن آزمایشی کرونا تزریق شده است.

اولین جانور از 120 خز پاسیاه که شبیه راسو است، در بهار سال جاری، ماه ها پیش از آن که استفاده از واکسن برای انسان ها تأیید گردد، مایه کوبی شد. این گونه جانوری حدود 40 سال پیش از آستانه انقراض نجات یافت، ولی هنوز یکی از آسیب پذیرترین جانوران آمریکای شمالی، به خصوص در برابر بیماری ها به شمار می رود.

به گفته کارشناسان، واکسیناسیون خزها، که خویشاوند نزدیک مینک ها هستند، انسان ها را هم در برابر بیماری محافظت می نماید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 992

به "همانندسازی پستاندار در خطر انقراض در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همانندسازی پستاندار در خطر انقراض در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید