نفوذ سامانه نسبتا سرد به کشور و ضرورت مصرف بهینه انرژی

به گزارش جملات زیبا، تهران (پانا) - سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار از بارش برف و باران، کاهش دما، وزش باد شدید تا خیلی شدید اطلاع داد و نسبت به لغو پروازها، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی و مصرف بهینه انرژی توصیه کرد.

نفوذ سامانه نسبتا سرد به کشور و ضرورت مصرف بهینه انرژی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ با اشاره به نفوذ سامانه نسبتا سرد به کشور آورده است: بارش برف، کاهش دما و یخبندان، وقوع رخداد مه و کاهش دید افقی، در مناطق کوهستانی کولاک برف، بارش برف و یخبندان علاوه بر ارتفاعات و دامنه ها در مناطق ساحلی و جلگه ای کرانه های خزر نیز پیش بینی می گردد. بارش در مناطق جنوبی نیز به صورت باران خواهد بود. این شرایط جوی چهارشنبه (6 اسفندماه) برای استان های گیلان، غرب مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و پنج شنبه (7 اسفندماه) در استان های گیلان، جنوب غرب و غرب اصفهان، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب خراسان جنوبی حاکم می گردد.

از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی می توان به اختلال در تردد، کاهش دید، تاخیر یا احتمال لغو پروازها، کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستانی، احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد، لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر و بالاآمدن آب رودخانه ها اشاره نمود.

سازمان هواشناسی نیز نسبت به پرهیز از سفرهای برون شهری به ویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی ماشین آلات برف روبی و نمک پاشی، تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، ممانعت از صعود کوهنوردان، کنترل و بازگشایی آبروها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به کاهش دما آورده است: کاهش 6 تا 10 درجه ای دما در استان های ساحلی خزر، کاهش 10 تا 15 درجه ای دما در شمال شرق و کاهش 4 تا 8 درجه ای دما در شمال غرب از چهارشنبه تا بامداد شنبه (6 تا 9 اسفندماه)، کاهش 8 تا 12 درجه ای دما در شرق، جنوب شرق و کاهش 5 تا 10 درجه ای دما در دامنه های جنوبی البرز از پنج شنبه تا بامداد شنبه (7 تا 9 اسفندماه) پیش بینی می گردد.

بر این اساس کاهش دما چهارشنبه (6 اسفندماه) در شمال غرب و سواحل شمالی و شمال شرق، پنج شنبه (7 اسفندماه) در شمال غرب، جنوب شرق، شمال شرق و غرب استان های مرکز و سواحل شمالی و استان های البرز، قزوین، تهران، قم، سمنان، مرکزی، آدینه (8 اسفندماه) در شمال غرب، سواحل شمالی، مرکز، شمال شرق، غرب، شرق، مناطق جنوب شرق و استان های سمنان، قزوین، البرز و شمال تهران روی می دهد.

در این شرایط جوی افزایش مصرف سوخت، افت فشار گاز، وارد آمدن خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی ، یخ زدگی و لغزندگی جاده ها دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به مدیریت توزیع حامل های انرژی و مصرف بهینه انرژی، محافظت از تاسیسات کشاورزی و سیستم های آبیاری، احتیاط در تردد، استفاده از کودهای پتاسه و آمینواسید جهت مقابله با تنش سرمایی ناشی از کاهش دما توصیه می گردد.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می گردد که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب گردد. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می گردد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ نیز با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در کشور آورده است: بارش باران و برف، رخداد مه و کاهش دید افقی و در مناطق جنوبی بارش باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد وقوع تگرگ فردا (6 اسفندماه) برای استان های مازندران، گلستان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، نوار غربی اصفهان، اردبیل، پنج شنبه (7 اسفندماه) برای استان های اردبیل، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، مازندران، اصفهان، خوزستان، بوشهر، لرستان، هرمزگان، یزد، ایلام، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و قم و آدینه (8 اسفندماه) برای شمال سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و شمال هرمزگان پیش بینی می گردد.

در این شرایط جوی اختلال در تردد، احتمال تاخیر یا لغو پروازها، وقوع کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستان، احتمال آسیب رسیدن به سازه های موقت و گلخانه ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، وقوع صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر و بالاآمدن آب رودخانه ها و احتمال سقوط بهمن در مناطق مستعد دوراز انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون شهری به ویژه مناطق کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، آمادگی تجهیزات برف روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، کنترل و بازگشایی آبروها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، لغو پرواز هواپیماهای سبک و گلایدر و اتخاذ سایر اقدامات پیشگیرانه را توصیه می نماید.

سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به تغییر توده هوا آورده است: وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط 50 تا 70 کیلومتر برساعت امروز (5 اسفندماه) برای استان های تهران، البرز، مرکزی، جنوب فارس، خراسان رضوی، قم، هرمزگان، جنوب سمنان و جنوب کرمان، چهارشنبه (6 اسفندماه) برای استان های البرز، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، نیمه شمالی یزد، شمال اصفهان، هرمزگان، قم، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، پنج شنبه(7 اسفندماه) برای استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان و آدینه (8 اسفندماه) برای استان های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان پیش بینی می گردد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در مناطق جنوب شرقی احتمال خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در تردد جاده ای به سبب کاهش دید، احتمال بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، احتمال آسیب دیدن سازه های موقت و گلخانه ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به ویژه در کارگاه های ساختمانی، احتمال شکستن درختان فرسوده، وقوع کولاک برف در گردنه های برفگیر و کوهستان و احتمال سقوط بهمن وجود دارد.

محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط درعبوراز مجاورت ساختمان های نیمه کاره، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی و لغو پروازها از توصیه های سازمان هواشناسی در این شرایط جوی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1034

به "نفوذ سامانه نسبتا سرد به کشور و ضرورت مصرف بهینه انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفوذ سامانه نسبتا سرد به کشور و ضرورت مصرف بهینه انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید