نحوه تکثیر کاکتوس با بذر در خانه

به گزارش جملات زیبا، انگیزه - یکی از روش های تکثیر کاکتوس ها، استفاده از بذر آن هاست. با اینکه رویش بذرهای کاکتوس بسیار طول می کشد، ولی بعضی از انواع کاکتوس ها را تنها از این طریق می توان تکثیر کرد. در این مطلب نحوه تکثیر کاکتوس با بذر را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه تکثیر کاکتوس با بذر در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

تکثیر کاکتوس با بذر

کاکتو س ها را می توان با در نظر دریافت نوع، شکل، نحوه پرورش و رشد به دسته های گوناگونی تقسیم بندی کرد. تکثیر کاکتوس ها غالباً به دو صورت جنسی و غیر جنسی صورت می پذیرد. روش های قلمه زدن، پیوند زدن به وسیله برگ، خوابانیدن و… از راه های غیر جنسی و تکثیر با بذر از روش های جنسی تکثیر کاکتوس به شمار می آیند.

در مجموع انواع مختلف کاکتوس ها را نمی توان به روش پیوند زدن و یا قلمه زدن تکثیر کرد. بعضی از انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها مثل ژیمنوکالیسیوم (Gymnocalycium)، کاکتوس های فرو کاکتوس (ferocactus)، میوه اژدها و دیگر انواع آن ها می بایست از راه بذر تکثیر کرد. این در حالی است که نحوه تکثیر کاکتوس با بذر، روشی زمان بر و احتیاجمند حوصله زیاد است.

تکثیر کاکتوس با بذر کار آسانی است اما روش واحدی ارائه نشده و پرورش دهندگان و باغبانان با روش های گوناگونی کاکتوس را با استفاده از بذر آن تکثیر می نمایند. باید به این نکته توجه داشت که از هزاران بذری که در طبیعت به صورت اتفاقی به گیاه تبدیل می گردد، شاید چند مورد بالغ شوند. این عامل می تواند در صورتی که شما از روش درستی بهره نبرید، برای بذرهای شما نیز اتفاق بیفتد.

نحوه تکثیر کاکتوس با بذر

در زیر نحوه تکثیر کاکتوس با بذر به صورت گام به گام آموزش داده شده است. با رعایت موارد ذکر شده می توانید کاکتوس های خود را به صورت علمی تکثیر کنید.

1. فراهم کردن مقدمات

  • ظرف مورد استفاده برای کاشت، ظروف پلاستیکی دارای عمق کم و یا سینی است تا به سادگی رطوبتش را از دست ندهد و نیز بتوان آن را تمیز و ضد عفونی کرد.
  • ظرفی حاوی بذر کاکتوس را می بایست در نور مناسب (نور مصنوعی و نه آفتاب) قرار گیرد.
  • بهتر است از خاک های معدنی نظیر شن و ماسه خوب به مقدار متوسط استفاده کرد. از طرفی دیگر، می توان کمی پیت موس در خاک استفاده کرد. باید خاک را به صورت کامل خیس کرد یا ظرف را در آب خیس قرار داد تا خاک به صورت کامل نم دار گردد.
  • می توان برای کسب اطمینان از اینکه شرایط برای رشد قارچ و دیگر آفات فراهم نگردد، خاک را به مدت بیست دقیقه در فر با دمای 120 درجه سانتیگراد قرار داد. از طرفی دیگر برای این منظور می توان از انواع قارچ کش ها نیز استفاده کرد. (سمومی نظیر Chinosol یا Benomyl)
  • بهترین زمان کاشت به صورت معمول، بین ماه های فروردین تا مهر است. در مناطق سرد، در صورتی که سیستم گرمایشی فراهم باشد در هر زمانی از سال می توان بذر را مورد کشت قرار داد.
  • بهترین دما برای رشد 21 درجه سانتیگراد است.

بذر بیشتر کاکتوس ها در مدت زمان تقریبی یک هفته تا یک ماه آغاز به رشد خواهد نمود. البته باید به این نکته نیز دقت داشت که کاکتوس های مخصوصی نیز وجود دارند که بذر آن ها دیرتر جوانه می زند.

2. کاشت بذرها

  • گام اول: هنگام تکثیر کاکتوس باید از ظرف خاصی برای کاشت بذرها استفاده کرد. گلدان و یا هر ظرف پلاستیکی دیگری را می توانید برای پر کردن با خاک مورد استفاده قرار دهید. نکته قابل تأمل در این زمینه این است که به طور حتم باید پیش از استفاده، ظرف را با استفاده از قارچ کش و یا مواد دیگر ضدعفونی و گندزدایی کرد.
  • گام دوم: در گام بعدی نوبت به اضافه کردن خاک به ظرف مورد استفاده است. ابتدا خاک را در غربالی بریزید و دانه های درشت آن را از خاک جدا کنید. پس از آن، خاک به دست آمده را برای از بین بردن باکتری های مضر خیس نموده و در حدود چندین دقیقه درون ماکروفر (6 یا 8 دقیقه)، فر (8 تا 12 دقیقه) یا ظرف دیگری (15 دقیقه) بگذارید تا به صورت کامل ضد عفونی گردد. البته خاکستر زغال یا تفاله چای مخلوط شده با خاک هم تا قسمتی این فرایند را تکمیل خواهد نمود.
  • گام سوم: پس از اینکه خاک سرد شد، می توان خاک را درون ظرف هایی که تهیه نموده اید بریزید. برای این کار در ابتدا ته ظرف مورد نظرتان را سوراخ کنید تا آب اضافه در هنگام آبیاری بذر، از زیر آن بیرون برود. پس از آن مخلوط سرد شده خاک را به ظروف خود اضافه کنید و با دست خاک ترکیب شده را خوب از هم جدا کنید تا به صورت کلوخ نباشد. به یاری یک جسم صاف مقداری روی خاک را به صورت تراز و مساوی فشرده و مرتب کنید تا دانه ها به عمق های پایین تر نروند و توانایی بیرون آمدن از خاک را داشته باشند.
  • گام چهارم: عمق کاشت بذر باید دو برابر قطر بذر باشد. سپس مقداری ماسه ریز را روی خاک بریزید و بذرها را همراه با ماسه در فاصله های جدا از هم بکارید. ماسه های ریز باید به شکل پوششی روی بذرها را فرابگیرد تا شرایط جوانه زنی برای بذرها فراهم گردد.

3. آبیاری

نکته ای که در این مرحله اهمیت دارد این است که آب زیاد ریشه های تازه بذرها را از بین می برد. در واقع بذر پس از احساس رطوبت و البته داشتن قدرت رویش برای جستجو و کشف آب آغاز به ریشه زدن و رویش خواهد نمود و زمانی که ریشه ها حرکت کردند، احتیاج به کلروفیل و به تبع آن، نور پیدا خواهند کرد و جوانه زنی گیاه آغاز می گردد. هرچه ریشه عظیم تر گردد، این احتیاج بیشتر می گردد و جوانه نیز عظیم تر خواهد شد. در صورتی که بذرها زود به آب برسند، ریشه ها تنبل می شوند و حرکت و کارایی خود را از دست خواهند داد. از این رو، می بایست رطوبت در حوالی ریشه باشد ولی به هیچ عنوان در دسترس ریشه قرار نگیرد.

4. نور مناسب برای رشد بذر کاکتوس

پس از اینکه خاک را مرطوب کردید، در ادامه مراحل کاشت بذر کاکتوس برای اینکه رطوبت محیط تا زمان رویش بذر تغییر نکند، می توان روی ظرف را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و پیرامون آن را با استفاده از یک نخ یا کش به صورت کامل ببندید. با اسپری کردن آب درون کیسه رطوبت مورد احتیاج برای رویش بذر کاکتوس همیشه مهیا خواهد شد و با بستن پوشش پلاستیکی همچنین جلوی حمله حشرات و قارچ ها به بذرها گرفته خواهد شد.

نور نسبتاً زیاد و مستقیم آفتاب برای جوانه تازه بیرون آمده از خاک بسیار مضر بوده و حتی در شرایط وحشی نیز بذرها در زیر سایه مادر یا لا به لای سنگ ها می رویند تا از تابش مستقیم آفتاب در امان باشند.

می بایست ظرف را در نزدیک پنجره ای قرار دهید که پاره ای از روز دارای نور است. البته نور مصنوعی (لامپ فلورسنت) نیز می تواند برای این جوانه ها مؤثر باشد؛ زیرا در این روش می توان شرایط نوردهی را به صورت بهتری کنترل کرد.

برای اینکه از نورهای اضافی جلوگیری کنید شیشه های پنجره را با کاغذ بپوشانید تا بتوانید نور را بهتر کنترل کنید.

نکات تکمیلی در رشد بذر کاکتوس

  • در بعضی موارد در ظرف شیشه ای رطوبت تجمع پیدا می نماید که می بایست برای یک یا دو مرتبه در روز رفع گردد. به این دلیل که ریزش قطرات آب ممکن است به جوانه ها آسیب بزند.
  • زمانی که تعداد قابل قبولی از بذرها رشد کردند، باید شیشه را بردارید و به محل نیمه سایه انتقال دهید. زمانی که دان نهال ها به اندازه کافی رشد کردند، آن ها را باید به گلدان های منفرد کوچک منتقل کنید.
  • موضوعی که باید در نحوه تکثیر کاکتوس با بذر به آن دقت داشت این است که جوانه زنی بیشتر کاکتوس ها تا یک سال طول خواهد کشید. البته در تعدادی از این بذرها نیز مدت زمان یک ماه برای رویش کافی است.
  • زمانی که گیاهچه تا طول نیم سانتی متر رشد کرد، آن را به دقت هر چه تمام تر از خاک بیرون آورید و در گلدان آماده دیگری بکارید. دقت داشته باشید که برای ته گلدان نیز از سنگ ریزه بهره ببرید تا آب اضافه در زمان آبیاری گیاه از آن خارج گردد.

بیشتر بدانید: انواع کاکتوس خانگی؛ معرفی 13 کاکتوس مناسب آپارتمان یا باغچه

آیا تا به حال کاکتوس های خود را با استفاده از پرورش دادن بذر آن، تکثیر نموده اید؟ اگر تجربه ای از نحوه تکثیر کاکتوس با بذر دارید، لطفاً تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 631

به "نحوه تکثیر کاکتوس با بذر در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تکثیر کاکتوس با بذر در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید