مودم ثابت در برابر مودم همراه: آنالیز مزایا و معایب هریک و اینکه کدام یک را بخریم؟

به گزارش جملات زیبا، در این مقاله می خواهیم دوباره مودم های رومیزی و ثابت را با مودم های همراه و جیبی مقایسه کنیم و به طور جزئی تری، تفاوت های آن ها را مورد آنالیز قرار دهیم.

مودم ثابت در برابر مودم همراه: آنالیز مزایا و معایب هریک و اینکه کدام یک را بخریم؟

واقعیت این است که هر روز، سوالات زیادی درباره خرید یک مودم رومیزی یا مودم همراه به دست ما می رسد. کاربران میان خرید یکی از این دو نوع مودم سرگردان هستند و دقیقا نمی دانند کدام یک برای آن ها مناسب تر است؟

مثلا سوال می نمایند کدام مودم آنتن دهی بهتری دارد؟

آیا حقیقت دارد مودم های ثابت آنتن دهی بهتری دارند و قوی تر هستند و سرعت اینترنت بیشتری می دهند؟

آیا حقیقت دارد که مودم های ثابت می توانند در نقاط ضعیف از نظر آنتن دهی کار نمایند؟

آیا برای گیمینگ مودم ثابت بهتر است یا مودم همراه؟ کدام یک لک و پینگ پایین تری دارد؟

آیا می گردد به مودم همراه هم آنتن خارجی نصب کرد یا فقط باید به مودم های ثابت آنتن بیرونی متصل کنیم؟

آیا مودم های رومیزی بدون آنتن خارجی هم گیرندگی سیگنال مشابه مودم های رومیزی با آنتن خارجی دارند؟

اگر آنتن بیرونی به مودم ثابت وصل کنیم؛ قدرت گیرندگی آن چند برابر می گردد؟

آیا یک مودم ثابت LTE Cat 6 بهتر است یا یک مودم همراه LTE Cat 12؟ سرعت کدام یک بیشتر است؟

و ده ها پرسش دیگر از این دست برای کاربران اینترنت مطرح است و دنبال پاسخی برای آن ها هستند تا بتوانند یک انتخاب خوب و خرید موفقی داشته باشند و انتها مشکل اینترنت خود را حل نمایند.

همواره مودم های ثابت برترین انتخاب برای استفاده از اینترنت موبایل نیستند

تا حدود زیادی هم به این کاربران حق داده می گردد. قیمت مودم های ثابت و همراه بسیار بالا است و می خواهند چندین میلیون تومان برای خرید یک دستگاه هزینه نمایند و اگر جواب احتیاجشان را ندهد؛ سرخورده و ناامید می شوند و باید مودم خریداری شده را با ضرر بفروشند و دوباره مودم دیگری بخرند.

انواع مودم ثابت و همراه

به این نکته توجه داشته باشید که در بازار، مودم ثابت و مودم رومیزی صرفا به مودم های سیم کارتی یا مودم های 4G LTE و 5G اطلاق نمی گردد و بعضی اوقات یک مودم ADSL/VDSL را هم مودم ثابت می گویند.

در این مقاله، منظور ما از مودم ثابت و مودم رومیزی، مودمی است که با سیم کارت به اینترنت موبایل وصل می گردد

ما در این مطلب، منظورمان از مودم ثابت و رومیزی، مودمی است که سیم کارت می خورد و به اینترنت موبایل یا اینترنت سلولی وصل می گردد و خبری از اینترنت ثابت ADSL و VDSL نیست.

تکلیف مودم همراه روشن است و همواره به مودم های سیم کارتی و مودم هایی که به اینترنت موبایل وصل می شوند؛ گفته شده و ما مودم همراه برای اینترنت ADSL یا FTTH نداریم!

مودم ثابت بهتر است یا مودم همراه؟

نکته مهمی که در همین ابتدای بحث باید بدانیم این است که اصولا اشتباه است بخواهیم در حالت کلی بگوییم مودم ثابت بهتر از مودم همراه است یا مودم همراه بهتر از مودم ثابت است!

هر دو نوع مودم دارای ویژگی ها و قابلیت ها و امکاناتی هستند و در بعضی شرایط برترین کارایی را دارند. برای یک شخص مودم همراه ایده آل است و برای شخص دیگری مودم ثابت بهتر است. باید به کارنمودها و احتیاجهای یک کاربر دقت کرد تا متوجه شویم بهتر است یک مودم ثابت خریداری کند یا یک مودم همراه!

انتخاب مودم ثابت یا همراه بستگی زیادی به احتیاجها و کارکرد کاربران دارد

اینکه فرض کنیم مودم های ثابت گیرندگی سیگنال بهتری دارند؛ پس همواره بهتر از مودم های همراه هستند و همه کاربران باید یک مودم همراه خریداری نمایند؛ قطعا دیدگاه اشتباهی است. مودم های ثابت فاقد باتری هستند و احتیاج دارند همواره به برق وصل باشند و جابه جایی آن ها آسان نیست. حالا، اگر یک کاربر واقعا می خواهد در طول روز چندین بار جابه جا گردد یا اینکه اول هفته در یک دفتر کار می نماید و آخر هفته باید در خانه به اینترنت وصل گردد؛ نباید سراغ خرید مودم های ثابت برود جز اینکه دو مودم ثابت در دو محل کارش داشته باشد.

همین طور، نمی توان به طور کلی گفت مودم های ثابت برای گیمینگ و استریم ویدئو و ویرایش فیلم یا فراوری محتوا بهتر از مودم های همراه هستند. در این مقایسه همه چیز نسبی و به شرایط و احتیاجهای یک کاربر بستگی دارد.

5 مزیت مودم ثابت

مودم های ثابت مزایای غیرقابل انکاری دارند؛ به ویژه در شرایط کنونی بازار اینترنت ایران که بیشتر کاربران به اینترنت موبایل وصل می شوند و احتیاج به مودمی دارند که بالاترین گیرندگی آنتن و سرعت و پایداری را داشته باشد. 5 مزیت بزرگ مودم های ثابت را می توان به توضیح زیر لیست کرد:

1- گیرندگی آنتن بهتر: مودم های رومیزی دارای آنتن های داخلی یا خارجی قوی تر و بزرگ تری هستند؛ در نتیجه می توانند سیگنال های بیشتری را از محیط دریافت نموده و اصطلاحا گیرندگی آنتن بهتری نسبت به مودم های همراه داشته باشند. آنتن خارجی مودم ها را می توان در جهت های مختلف تنظیم یا اینکه با آنتن های قوی تری جایگزین کرد تا گیرندگی سیگنال ها بهتر گردد.

2- پردازنده و سخت افزار قوی تر: مودم های ثابت و رومیزی از سخت افزار قوی تری برخوردار هستند. لزوما از نظر سرعت اینترنت، سریع تر از مودم های همراه نیستند ولی چون پردازنده مرکزی قوی تر، تراشه وای فای بهتر، حافظه و فلش و آنتن بزرگ تری دارند؛ در نتیجه برای کارهای سنگین مانند گیمینگ، استریم ویدیو، فراوری محتوا یا اتصال تعداد زیادی دستگاه به وای فای مناسب تر هستند.

3- پنل مدیریتی مجهزتر: یک مزیت بزرگ مودم های ثابت نسبت به مودم های همراه، پنل های کاربری آن ها است. معمولا، مودم های ثابت دارای پنل مدیریت قوی تر و جامع تر و مجهزتر هستند و شما می توانید تنظیمات مختلف را روی آن ها انجام دهید و وی پی ان نصب کنید یا کارهایی مانند تجمیع فرکانس، تغییر باندهای رادیویی، قفل شبکه و تنظیمات امنیتی را با دست باز انجام دهید.

4- امکانات بهتر، درگاه های بیشتر: اگر احتیاج به درگاه شبکه LAN داشته باشید یا بخواهید آنتن خارجی به مودم نصب کنید؛ احتمالا تنها انتخاب شما یک مودم ثابت باشد. مودم های همراه هم در بعضی مدل ها دارای درگاه شبکه یا سوکت آنتن خارجی هستند ولی به طور کلی این مودم های ثابت هستند که امکانات ارتباطی بیشتری به شما می دهند و برای مصارف در شبکه های اداری و کسب وکاری مناسب تر هستند.

5- وای فای بهتر: وای فای مودم های ثابت قوی تر است؛ چون در مودم آنتن های وای فای داخلی یا خارجی نصب شده است و در عمل کاربران بیشتری می توانند به وای فای وصل شوند. قدرت پوشش دهی و سرعت وای فای در این پردازنده ها، با توجه به قدرت سخت افزار، بهتر است. در حالی که وای فای یک مودم همراه بیشتر یک هات اسپات موبایل است ولی وای فای مودم های ثابت را می توان در بعضی مدل ها مشابه با وای فای روترهای رده بالای بازار دانست.

3 عیب مودم ثابت

مزایای مودم های ثابت را گفتیم و معین شد در وای فای، آنتن دهی، درگاه های ارتباطی و تنظیمات و امکانات بهتر از مودم های جیبی هستند ولی آیا این مودم ها هیچ عیبی ندارند؟ اتفاقا چرا این مودم ها دارای معایب بزرگی هم هستند که باید مورد توجه کاربران قرار بگیرند:

مودم های ثابت به باتری مجهز نیستند و باید همواره به برق وصل باشند

1- قابل حمل نیستند: بزرگ ترین عیب مودم های ثابت و رومیزی این است که جابه جایی و حمل آن ها به طور مکرر از یک نقطه به نقطه دیگری سخت است. شاید در طول ماه، یک بار یا دو بار یک مودم ثابت را از خانه به دفتر کار یا برعکس ببرید ولی همچون مودم های همراه نمی توانند هر روز همراه خود داشته باشید؛ چون مودم های ثابت هم سنگین تر و هم میزان بزرگ ترین نسبت به مودم های همراه دارند و علاوه بر خود بدنه مودم، باید آنتن ها و آداپتور برق و کابل شبکه و متعلقات دیگر را هم همواره همراه خود جابه جا کنید.

2- باتری ندارند: مودم های ثابت فقط با آداپتور برق کار می نمایند و باتری ندارند. بنابراین، برای سفر و همراه داشتن در یک ماموریت کاری بیرون از دفتر کار و گردشگری در طبیعت و استفاده در دانشگاه مناسب نیستند.

3- گران تر هستند: قیمت مودم های رومیزی غالبا بیشتر از مودم های همراه است؛ چون شما در واقع چند دستگاه را در یک دستگاه خریداری می کنید ولی مودم های همراه فناوری های ساده تری دارند و فرایند ساخت آن ها آسان تر است.

5 مزیت مودم همراه و جیبی

شاید باورپذیر نباشد ولی در تمام دنیا، مودم های همراه هواداران بیشتری نسبت به مودم های ثابت دارند؛ چیزی که در ایران تقریبا برعکس است و کاربران دوست دارند مودم ثابت بخرند. مزایای مودم های همراه بی شمار است و تقریبا می توان با برعکس کردن معایب مودم های ثابت به آن ها رسید:

مودم های همراه برترین گزینه برای دسترسی سریع به اینترنت امن هستند

1- قابل حمل هستند: وقتی می گوییم مودم همراه و جیبی یعنی مودم هایی با حداکثر 200 گرم وزن و میزان یک گوشی اسمارت فون امروزی! بنابراین، حمل این مودم ها برای همه مردم آسان است و می توانید همواره در کوله و کیف همراه خود داشته باشید. مدل هایی از این مودم ها به قدری کوچک و جمع وجور هستند که اصلا هیچ وزنی به شما تحمیل نمی نمایند.

2- باتری دارند: یک علت قابل حمل بودن مودم های همراه، داشتن باتری و عدم احتیاج به اتصال به پریز برق است. معمولا مودم های همراه دارای باتری هایی از ظرفیت 2 هزار میلی آمپرساعت تا 6 الی 7 هزار میلی آمپرساعت هستند که به شما اجازه می دهند از 3 الی 4 ساعت تا 12 ساعت و بیشتر بدون برق کار کنید.

3- هات اسپات موبایل امن: یک کارکرد بزرگ مودم های همراه، راه اندازی سریع و آسان یک هات اسپات موبایل امن در هر زمان و هر کجا است.

4- مقرون به صرفه تر هستند: مودم های همراه در مقایسه با مودم های ثابت، قیمت هایی پایین تری دارند.

5- فناوری های به روز و نزدیک به اسمارت فون ها: مودم های جیبی معمولا از پردازنده، تراشه وای فای و فناوری های گوشی های موبایل استفاده می نمایند و همواره به روزتر از مودم های ثابت هستند. مثلا، الان مودم های همراه 5G با وای فای 6 بیشتری نسبت به مودم های ثابت در بازار داریم.

فکر می کنیم دیگر احتیاجی نیست که به معایب مودم های همراه اشاره کنیم؛ چون همان مزایای مودم های ثابت هستند. از جمله معایب مودم های همراه می توان به آنتن دهی و گیرندگی ضعیف تر، قدرت سخت افزاری ضعیف تر، نداشتن درگاه های ارتباطی مانند شبکه LAN یا اتصال آنتن خارجی اشاره نمود.

حالا، با توجه به اینکه مزایا و معایب مودم های ثابت و موبایل را معین کردیم؛ به نظر شما کدام یک بهتر هستند؟

احتیاجهای خود را دقیقا لیست کنید

برای اینکه متوجه شوید یک مودم ثابت برای شما بهتر است یا یک مودم همراه، باید احتیاجهای خود را لیست کنید و پس از اینکه معین شد دقیقا چه احتیاجها و کاربردهایی از یک مودم انتظار دارید؛ سراغ انتخاب و خرید مودم مناسب بروید.

اجازه بدهید با دو سناریو، موضوع را بهتر روشن کنیم:

سناریو 1

کاربری هستم که به اینترنتی با معینات زیر احتیاج دارم:

1- فریلنسر هستم و محل کار ثابتی ندارم و مرتبا باید در مکان های مختلف به اینترنت وصل شوم.

2- به شدت احتیاج دارم مودمی بخرم که بتوانم همراه خودم داشته باشم.

3- باید مودم من باتری داشته باشد تا بتوانم تا چند ساعت خیالم بابت اتصال به برق راحت باشد.

4- چند دستگاه مانند لپ تاپ، گوشی موبایل و تبلت را باید به مودم وصل کنم.

5- سرعت آپلود و دانلود مودم برایم اهمیت زیادی دارد و به همین علت باید مودمی با وای فای دوبانده داشته باشم.

6- در خانه ام آنتن دهی ایرانسل ضعیف است و مجبور می شوم از سیم کارت همراه اول استفاده کنم.

چه مودمی بخرم؟ قطعا یک مودم همراه نسبتا خوب با وای فای دو بانده احتیاج دارید!

سناریو 2

یک مودم و اینترنت برای کارهای زیر احتیاج دارم:

1- در دفتر محل کارم احتیاج به یک اینترنت اختصاصی پرسرعت با آپلود بالا دارم. امکان گرفتن اینترنت ثابت ADSL یا VDSL یا FTTH برای دفتر محل کارم نیست!

2- در خانه اینترنت ADSL دارم و دیگر احتیاجی به اینترنت همراه نیست.

3- حتما باید لپ تاپم با کابل شبکه به مودم وصل گردد.

4- متاسفانه آنتن دهی دفتر کارم برای ایرانسل و همراه اول اصلا خوب نیست.

5- مودمی احتیاج دارم که وای فای دو بانده پرقدرتی را پوشش بدهد؛ چون مساحت دفتر کارم نزدیک به 150 مترمربع است.

6- اگر امکان دارد مودمی پیشنهاد بدهید که هم به 4G LTE و هم به TD-LTE وصل گردد.

چه مودمی بخرم؟ با سادگی و با توجه به احتیاجهای گفته شده می توان فهمید که باید یک مودم ثابت خریداری گردد.

فاکتورهای دیگر دخیل در خرید مودم رومیزی یا مودم جیبی

در سناریو 2 اشاره شد که مودم های ثابت و رومیزی می توانند از هر دو سیم کارت و اینترنت 4G LTE و TD-LTE یا حتی 5G نیز پشتیبانی نمایند. البته به این معنی نیست که مودم های همراهی نداریم که همزمان از 4G LTE و TD-LTE و 5G پشتیبانی نمایند؛ بلکه منظورمان این است که معمولا مودم های ثابت این ویژگی را دارند.

بحث دیگر این است که شاید یک گیمر باشید و بخواهید از اینترنت موبایل بهره ببرید؛ در این صورت بهتر است یک مودم ثابت قوی خریداری کنید و بعد به یک روتر گیمینگ وصل کنید تا وای فای دو بانده بسیار قوی به همراه انبوهی از تنظیمات مخصوص دستگاه های گیمینگ داشته باشید.

برای دفاتر محل کار با تعداد زیاد دستگاه و کاربر، مثلا دفتری 100 متری با 10 کاربر و دستگاه، قطعا خرید یک مودم رومیزی بهتر است و جواب می دهد تا اینکه سراغ خرید یک مودم همراه بروید.

در نهایت، از قلم نیاندازید که این شما هستید باید دست به انتخاب بزنید. هرچقدر تصویر واضحی از احتیاجهای خود داشته باشید؛ بهتر انتخاب خواهید کرد و مودم مناسب تری می خرید. برای هدایت بیشتر می توانید به مقالات زیر نیز مراجعه کنید:

  • پرونده ویژه: معرفی و آنالیز 10 مودم جیبی 4G LTE پرسرعت بازار ایران
  • پرونده ویژه: آنالیز 10 مودم رومیزی 4G LTE برتر بازار ایران
  • 5 مودم رومیزی 4.5G برتر بازار ایران
  • 5 مودم رومیزی 4G برتر بازار ایران
  • 5 مودم همراه 4G/5G برتر از نظر عمر باتری طولانی
  • 5 مودم همراه 4G برتر بازار ایران
  • برترین مودم های جیبی و همراه 4G زیر 2 میلیون تومان
منبع: شبکه چی
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1403

به "مودم ثابت در برابر مودم همراه: آنالیز مزایا و معایب هریک و اینکه کدام یک را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مودم ثابت در برابر مودم همراه: آنالیز مزایا و معایب هریک و اینکه کدام یک را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید