متفاوت ترین خودرو تاریخ کره جنوبی!، عکس

به گزارش جملات زیبا، دیجیاتو نوشت: آیونیک 5 نسخه N یکی از قدرتمندترین خودروهای تاریخ کره جنوبی است.

متفاوت ترین خودرو تاریخ کره جنوبی!، عکس

شرکت هیوندای انتها از نسخه N آیونیک 5 در فستیوال سرعت گودوود رونمایی کرد. این خودرو اولین مدل برقی مزین به نشان N به شمار می رود و از مشخصاتی استثنایی برخوردار است. پیشرانه موجود در زیر پوسته این هاچ بک کره ای 641 اسب بخار قدرت دارد. با چنین پیشرانه ای باید گفت آیونیک 5 نسخه N یکی از قدرتمندترین خودروهای تاریخ کره جنوبی است.

رابطه بخش N با هیوندای را می توان مشابه رابطه بخش M با کمپانی ب ام و دانست. به بیان دیگر، هر مدلی از هیوندای که دارای نشان N باشد، در مقایسه با نسخه استاندارد خصوصیات و عملکرد اسپرت تری دارد.

مشخصات فنی هیوندای آیونیک 5 N

ابتدا به سراغ پیشرانه می رویم، جایی که نقطه قوت هیوندای آیونیک 5 نسخه N محسوب می گردد. پیشرانه این خودرو مشتمل بر دو موتور برقی است و هر چهار چرخ محرک هستند. این دو موتور با همکاری هم 600 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور فراوری می نمایند. البته وقتی قابلیت N Grin Boost وارد مدار گردد، برای 10 ثانیه قدرت به 641 اسب بخار و گشتاور به 770 نیوتن متر افزایش می یابد.

با اتکا به این پیشرانه بسیار قدرتمند، هیوندای آیونیک 5 N صفر تا صد را در عرض تنها 3.5 ثانیه طی می نماید. در صورت فعال شدن قابلیت N Grin Boost این رکورد برابر با 3.4 ثانیه می گردد. این هاچ بک اسپرت الکتریکی توانایی دستیابی به نهایت سرعت 260 کیلومتر در ساعت را دارد.

وظیفه تأمین انرژی هیوندای آیونیک 5 N را پک باتری 84 کیلووات ساعتی بر عهده دارد. این پک از تکنولوژی 800 ولتی پشتیبانی می نماید و در عرض 18 دقیقه شارژ آن از 10 به 80 درصد می رسد. در زمان کنونی درباره برد حرکتی اطلاعاتی در دست نیست، اما با توجه به بهره مندی از موتورهای قوی تر و ذات اسپرت، برد نسخه N کمتر از 480 کیلومتر مربوط به نسخه استاندارد خواهد بود.

برای بهبود عملکرد باتری، این خودرو قابلیتی اختصاصی با نام N Battery Pre-conditioning دارد. این قابلیت به راننده اجازه می دهد از بین دو حالت درگ و پیست، گزینه مناسب را انتخاب کند. در حالت درگ، باتری برای مدتی کوتاه بیشترین انرژی خود را در اختیار پیشرانه می گذارد. اما در حالت پیست، تعدیل دمای باتری در اولویت قرار می گیرد تا پس از دورهای متعدد عملکرد آن افت نکند.

قابلیت های پیشرفته برای ارتقای عملکرد خودرو و بهبود تجربه رانندگی

هیوندای آیونیک 5 N برای مدیریت انرژی دو حالت دیگر دارد که عبارتند از Endurance و Sprint. طبق انتظار حالت Endurance عملکردی مشابه با قابلیت ذخیره نیرو در گوشی های هوشمند دارد و خودرو را برای پیمایش بیشترین دور در پیست یا طولانی ترین مسافت آماده می نماید. اما در حالت Sprint دستیابی به بیشترین قدرت و کمترین شتاب در اولویت است.

نسخه N از هیوندای آیونیک 5 رینگ های بزرگ تری دارد، سیستم تعلیق، ترمز و سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز در آن ارتقا پیدا نموده است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم دیسک های جلو 400 میلیمتر قطر دارند و به وسیله کالیپرهای 4 پیستونه متوقف می شوند. قطر دیسک های عقب نیز 360 میلی متر و کالیپرهای مربوط تک پیستونه هستند. هیوندای تأکید می نماید دیسک ها از مواد بسیار سبک وزن فراوری شده اند و ساختاری هیبریدی دارند. نتیجه اینکه سیستم ترمز موجود در آیونیک 5 N در بین تمامی محصولات کمپانی قوی ترین است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که سیستم بازیابی انرژی ترمز در این نسخه بین 0.6 و 0.2 G شتاب منفی ایجاد می نماید.

هیوندای آیونیک 5 N یک قابلیت جالب دیگر با نام N Drift Optimizer دارد. این قابلیت هم مطابق با نام خود، انجام حرکت دریفت را برای راننده تسهیل می نماید. چنانچه راننده ای در انجام این حرکت تازه کار باشد، قابلیت Torque Kick Drift به یاری او می آید. این خودروی مجذوب کننده کره ای برای توزیع بهتر گشتاور به قابلیت N Torque Distribution نیز مجهز است. این قابلیت در 11 سطح مختلف تنظیم می گردد و با دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی همکاری می نماید.

برای بهبود تجربه رانندگی، هیوندای آیونیک 5 N با قابلیت N e-shift و سیستم N Active Sound + به فروش می رسد. قابلیت N e-shift با کنترل گشتاور خروجی، حسی نزدیک به رانندگی با گیربکس هشت سرعته دو کلاچه اتوماتیک را به ارمغان می آورد. سیستم N Active Sound + هم با پخش صداهایی مجذوب کننده، هیجان بیشتری به راننده تزریق می نماید.

طراحی ظاهری هیوندای آیونیک 5 N

هیوندای آیونیک 5 N از نظر ابعاد و طراحی بدنه متفاوت از مدل استاندارد است. این نسخه اسپرت 80 میلی متر طول و 40 میلی متر عرض بیشتری دارد، اما در عوض ارتفاع آن 20 میلی متر کمتر است. با توجه به ذات اسپرت، سپر نسخه N به اسپویلر، فلاپ های فعال و دریچه های راهنمایی جریان هوا تجهیز شده؛ بعلاوه سپر و قسمت های دیگری مثل رکاب های جانبی و دیفیوزر عقب دارای ترکیب رنگ مشکی و نارنجی هستند. این نسخه روی رینگ های آلومینیومی 21 اینچی و تایرهای پیرلی P-Zero حرکت می نماید.

کابین پیشرفته برای هاچ بک قدرتمند کره ای

در داخل کابین، هیوندای آیونیک 5 N از غربیلک اختصاصی بهره می برد. برای نخستین بار در بین محصولات کمپانی، در مرکز این غربیلک لوگوی بخش N واقع شده است. بعضی از دکمه های موجود روی این غربیلک قابل شخصی سازی هستند و راننده می تواند از آنها به عنوان میانبر برای قابلیت های پرکاربرد استفاده کند. با آنکه هیوندای آیونیک 5 N یک خودروی برقی است، اما در پشت فرمان پدال های شیفتر به چشم می خورد. این پدال ها به قابلیت N e-shift که در بالا اشاره کردیم، مربوط می شوند.

برای راحتی بیشتر راننده، هیوندای پد زانو و حفاظ های ساق را در محل تلاقی داشبورد و کنسول نصب نموده است. این شرکت تاکید دارد کنسول میانی تقویت شده و در مقایسه با کنسول مدل استاندارد مقاوم تر است. در کنار این باید گفت نسخه N یک زیرآرنجی کشویی نیز دارد. کاهش ارتفاع صندلی به مقدار 20 میلیمتر دیگر تفاوت این نسخه با مدل استاندارد است. خریداران می توانند صندلی ها را با پوشش چرمی-پارچه ای یا چرمی-آلکانتارا سفارش دهند.

آیونیک 5 N در 10 رنگ متنوع به فروش خواهد رسید که از بین آنها دو رنگ آبی مات و آبی موسوم به N پرفورمنس مخصوص این نسخه هستند. سایر رنگ ها عبارتند از مشکی، خاکستری متالیک، خاکستری مات، خاکستری اکوترونیک، سفید، سفید کات، طلایی مات و نارنجی.

قیمت و زمان عرضه

هیوندای درباره قیمت آیونیک 5 N حرفی به میان نیاورده است. اما مسلماً رقم پرداختی برای آن بالاتر از تریم پرچمدار آیونیک 5 استاندارد خواهد بود. این تریم لیمیتد نام دارد و حامل برچسب 54 هزار دلاری است. بنابراین، نسخه N باید با اختلاف نسبتاً قابل توجهی نسبت به برچسب مذکور راهی بازار گردد. در رابطه با زمان عرضه هیوندای آیونیک 5 N نیز اطلاعات رسمی موجود نیست، ولی به احتمال قوی سال آینده شاهد حضور این خودروی هیجان انگیز در خیابان ها خواهیم بود.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در خبرنگاران مراجعه کنید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1753

به "متفاوت ترین خودرو تاریخ کره جنوبی!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متفاوت ترین خودرو تاریخ کره جنوبی!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید