فیلم اولی ها با سایر آثار در جشنواره چهلم رقابت برابری خواهند داشت

به گزارش جملات زیبا، تهران (پانا) - انتشار فراخوان نوترین دوره جشنواره فیلم فجر نشان دهنده توجه رییس نو سازمان سینمایی به دغدغه های سینماگران به خصوص فیلمسازان جوانی است که قصد ورود به سینما را دارند.

فیلم اولی ها با سایر آثار در جشنواره چهلم رقابت برابری خواهند داشت

بر اساس فراخوان منتشره از سوی دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، در این دوره از جشنواره تمهیداتی برای رقابت حداکثری بین فیلمسازان به وجود آمده است.

در دوره های قبلی عیار جشنواره فیلم فجر آثار کارگردانان فیلم اولی تنها در بخش ویژه این آثار با فیلمسازان نظیر خود سنجیده می شد و تنها یک جایزه به برترین فیلم اول اهدا می شد. این مساله به ویژه طی سال های اخیر و با کیفی تر شدن رقابت در این بخش، سبب ساز ناراحتی سینماگران فیلم اولی می شد چرا که آنها این فرایند را مانعی برای دیده شدن زحمات گروه فراوری خود می دانستند. اتفاقی که بسیاری از منتقدان هم به آن انتقاد داشتند و آن را سبب تضییع حقوق هنرمندان می دانستند.

جشنواره فیلم فجر در دوره های اولیه بخشی به نام نگاه نو نداشت. از دوره هشتم بخش فیلم های اول به جشنواره افزوده شد و از دوره نهم عنوان این بخش به بخش فیلم های اول و دوم تغییر یافت که تا دوره شانزدهم ادامه داشت. از این دوره تا دوره بیست و یکم این بخش حذف شد. از دوره بیست و یکم بخش فیلم های اول و از دوره بیست و دوم بخش فیلم های اول و دوم باردیگر در جشنواره هویت یافت. در دوره بیست وپنجم، این بخش باردیگر به بخش فیلم های اول تغییرنام داد و باز، در دوره بیست و هفتم این بخش پذیرای فیلم های اول و دوم شد. از دو سال بعد از این دوره، در دوره بیست و نهم این بخش با نام نگاه نو (بخش مسابقه فیلمسازان اول) ادامه یافت.

سال پیش و در سی ونهمین دوره جشنواره، به علت شرایط کرونایی و نامشخص بودن چگونگی برگزاری، فیلم های بخش مسابقه سودای سیمرغ و نگاه نو معرفی نشدند و تنها 17 فیلم نامزدشده، در بخش مسابقه سینمای ایران به رقابت پرداختند. روالی که سال جاری شکل رسمی تری به خود گرفت و در جدیدترین تغییر جشنواره فیلم فجر که در فراخوان چهلمین دوره این جشنواره منتشر شده، شاهد حذف این بخش رقابتی و رقابت فیلمسازان اول با تمامی سینماگران حاضر در جشنواره هستیم. اتفاقی که به نوعی بازگشت جشنواره به سال های دور و تنظیمات اولیه به شمار می آید و قطعا می تواند به بیشتر شدن جنبه رقابتی جشنواره فیلم فجر و افزایش شور و شوق بین سینماگران جوان منجر گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1400

به "فیلم اولی ها با سایر آثار در جشنواره چهلم رقابت برابری خواهند داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم اولی ها با سایر آثار در جشنواره چهلم رقابت برابری خواهند داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید