عکس ، شکار سایه در کیهان!

به گزارش جملات زیبا، BlackGEM، سیستمی متشکل از سه تلسکوپ تازه که در رصدخانه لاسیلا رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) واقع شده است، عملیاتی را برای شناسایی امواج گرانشی ناشی از رویدادهای کیهانی مانند ادغام سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی شروع نموده است.

عکس ، شکار سایه در کیهان!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، برخلاف آشکارسازهایی مانند LIGO و تداخل سنج Virgo، BlackGEM می تواند دقیقاً این پدیده های نجومی را با استفاده از نور مرئی شناسایی کند و درک ما از فرآیندهای آنها، از جمله تشکیل عناصر سنگین مانند طلا و پلاتین را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

لحظه پرواز بشقاب پرنده در شنزن/ عکس

فیلم | این فضانورد روزی 16 مرتبه طلوع و غروب خورشید را می بیند!

BlackGEM، متشکل از سه تلسکوپ نو واقع در رصدخانه لا سیلا ESO، عملیات خود را شروع نموده است. این تلسکوپ ها آسمان جنوبی را اسکن می نمایند تا رویدادهای کیهانی را که امواج گرانشی فراوری می نمایند، مانند ادغام ستاره های نوترونی و سیاه چاله ها، شکار نمایند.

بعضی رویدادهای فاجعه آمیز در کیهان، مانند برخورد سیاهچاله ها یا ستارگان نوترونی، امواج گرانشی، موج هایی در ساختار زمان و مکان ایجاد می نمایند. رصدخانه هایی مانند رصدخانه امواج گرانشی تداخل سنج لیزری (LIGO) و تداخل سنج Virgo برای تشخیص این امواج طراحی شده اند. اما آن ها نمی توانند منشأ را خیلی دقیق مشخص نمایند و نور زودگذر ناشی از برخورد ستاره های نوترونی و سیاه چاله ها را نمی بینند. BlackGEM به اسکن سریع منطقه ها وسیعی از آسمان برای شکار دقیق منابع امواج گرانشی با استفاده از نور مرئی اختصاص دارد.

پل گروت از دانشگاه رادبود در هلند، محقق اصلی این پروژه، می گوید: با BlackGEM قصد داریم مطالعه رویدادهای کیهانی را با امواج گرانشی و نور مرئی افزایش دهیم. ترکیب این دو به ما چیزهای بیشتری در خصوص این رویدادها می گوید تا فقط یکی یا دیگری.

با شناسایی امواج گرانشی و همتایان مرئی آنها، ستاره شناسان می توانند ماهیت منابع امواج گرانشی را تایید نموده و مکان دقیق آنها را مشخص نمایند. استفاده از نور مرئی بعلاوه امکان مشاهدات دقیق از فرآیندهایی را که در این ادغام ها رخ می دهد، مانند تشکیل عناصر سنگین مانند طلا و پلاتین، فراهم می نماید.

منبع: SCITECHDAILY

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 خرداد 1402 بروزرسانی: 19 خرداد 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1737

به "عکس ، شکار سایه در کیهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، شکار سایه در کیهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید