سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟

به گزارش جملات زیبا، سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده یکی از اجزای ضروری سیستم یاری راننده است. این سیستم برای جلوگیری از برخورد بین وسایل نقلیه و عابران پیاده، مخصوصاً در هنگام شب، طراحی شده است. سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو به وسیله دوربین NEAR - Infrared (NIR) موانع را تشخیص داده و راننده را از وجود آن ها آگاه می نماید. در ادامه با جزئیات بیشتری این سیستم را معرفی خواهیم کرد.

سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟

نکات کلیدی

  • سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو، سیستمی برتر است که از ایمنی راننده و عابران پیاده پشتیبانی می نماید و باعث کاهش تصادفات می گردد.
  • این سیستم فردی را که به وسیله راننده دیده نمی گردد، شناسایی نموده و با به صدا درآوردن آلارم، راننده را از حضور او مطلع می نماید.
  • در صورتی که راننده نتواند به سرعت عکس العمل نشان دهد، این سیستم برای اجتناب از برخورد با فرد موردنظر، به طور اتوماتیک ترمز نموده و خودرو را متوقف می نماید.

سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟

در حالی که خودروسازان همه ساله به فکر ارتقاء شرایط ایمنی خودروهای خود هستند، همواره این احتمال وجود دارد که برخورد خودرو و عابر پیاده منجر به تلفات جانی و اقتصادی زیادی گردد. سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده یکی از سیستم های ایمنی است که سازندگان خودرو در محصولات خود استفاده نموده اند تا ایمنی سرنشینان و عابران پیاده را افزایش دهند. طی چند دهه گذشته کارخانجات فراوری خودرو طیف وسیعی از فناوری ها را برای افزایش ایمنی کاربران جاده ها به کار گرفته اند. یکی از آخرین این فناوری ها سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده است. البته توجه داشته باشید که شما با تست سنسور خودرو و دیاگ باید از صحیح بودن عملکرد این سیستم اطمینان حاصل کنید.

فناوری تشخیص عابر پیاده خودرو چه اهمیتی دارد؟

سیستم تشخیص عابر پیاده در خودروها روشی برای افزایش ایمنی سرنشینان خودرو و عابران پیاده است که منجر به کاهش تصادفات می گردد. این سیستم به گونه ای طراحی شده که در همه شرایط آب وهوایی بتواند کار کند؛ هرچند ممکن است عملکرد آن تحت تأثیر شرایط جوی تا حدودی تغییر کند.

سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو، سیستمی برتر است که از ایمنی راننده پشتیبانی می نماید و باعث کاهش تصادفات می گردد. در یک سیستم نظارت تصویری، PDS نقش مهمی ایفا می نماید؛ زیرا اطلاعات اساسی برای درک مفاهیم فیلم ویدئویی را فراهم می آورد.

مرگ های ناشی از تصادف بسیار غیرقابل پیش بینی هستند و علاوه بر خسارات و تلفات جانی، در بیشتر مواقع خسارات اقتصادی زیادی را نیز به بار می آورند؛ در نتیجه یکی از نیازهای اساسی توسعه فناوری تشخیص عابر پیاده خودرو همین مورد است. با افزایش مطلعی مردم از پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای افزایش ایمنی خودرو، تقاضای آن ها برای استفاده از خودروهایی مجهز به این سیستم ها افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید: نحوه کار سنسور باران در خودرو + آنالیز مزایا و معایب آن

عملکرد سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چگونه است؟

تمام خودروهای مجهز به AEB یا Automatic Emergency Braking (ترمز اضطراری اتوماتیک با سیستم تشخیص عابر پیاده) می توانند فردی را که به وسیله راننده دیده نمی گردد، شناسایی نموده و با به صدا درآوردن آلارم، راننده را از حضور او مطلع نمایند. اگر راننده نتواند به سرعت عکس العمل نشان دهد، خودرو برای اجتناب از برخورد با فرد موردنظر به طور اتوماتیک ترمز نموده و متوقف می گردد. (ممکن است خودرو به طور کامل متوقف نگردد و تنها سرعت آن کاهش یابد تا از شدت جراحات وارده کاسته گردد.)

این سیستم از سنسورهای مجهز به طیف وسیعی از دوربین های قرارگرفته در اطراف وسیله نقلیه استفاده می نماید تا بتواند افرادی که اطراف وسیله نقلیه هستند را تشخیص دهد. این سیستم قادر است راننده را از وجود هر گونه شیء یا جسم متحرک (خودروها، دوچرخه ها، عابرین پیاده یا هر مانع متحرک دیگر) که در نزدیکی وسیله نقلیه موردنظر باشد، مطلع کند. بعلاوه بین اشیای ثابت با انسان ها تمایز قائل می گردد.

برای شناسایی انسان در شب از فناوری مادون قرمز در ساخت این سیستم ها استفاده شده است؛ زیرا دوربین های سنتی در تاریکی به سختی می توانند ببینند. سیستم تشخیص عابر پیاده زمانی که سرعت خودرو پایین است، برترین عملکرد را دارد؛ زیرا زمان کافی برای کاهش سرعت خودرو و کاهش احتمال هر گونه برخورد احتاقتصادی وجود خواهد داشت.

معمولاً سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو به نحوی طراحی شده تا در صورتی که فاصله عابر پیاده تا سپر خودرو (جلویی و عقبی) از حد مشخصی کمتر شد، آلارم را به صدا درآورد. این حد با توجه به شرکت سازنده فرق دارد.

برای مطلعی دقیق تر از نحوه کارکرد این سیستم دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید. عملکرد این سیستم در خودروهای مختلف اندکی تفاوت دارد و هر یک از سازندگان خودروها از نوع منحصربه فردی از این سیستم در محصول خود استفاده نموده اند.

لازم به یادآوری است که سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو به هیچ وجه نباید جایگزین دقت و توجه راننده شوند. راننده باید همواره مواظب فضای اطراف خود باشد و تمام عابرین و خودروها و شرایط کلی محیط را رصد کند. بعلاوه ممکن است سیستم های کامپیوتری در شب عملکرد مطلوبی نداشته باشند. در چنین شرایطی باید بسیار مراقب بود.

تنها خودروها نیستند که باید با مجهز شدن به سیستم های ایمنی ریسک تصادفات و خسارات ناشی از آن را کاهش دهند. عابرین پیاده نیز در جلوگیری از بروز تصادفات و کاهش خطر نقش مهمی دارند.

برای تست دیاگ و عیب یابی سنسور و برق خودرو از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

نکات مهم هنگام رد شدن از خیابان (برای عابرین پیاده)

در ادامه به مهم ترین نکاتی که عابرین پیاده برای جلوگیری از بروز تصادف باید رعایت نمایند، پرداخته ایم:

  • تا آنجا که ممکن است، تنها پیاده روی نکنید. بهتر است همواره با شخص دیگری همراه باشید.
  • همواره قبل از ورود به جاده، لحظه ای در لبه آن توقف کنید.
  • در زمان عبور از خیابان با تلفن صحبت نکنید یا به پیامک ها جواب ندهید. در عوض توجه خود را به وسایل نقلیه در حال عبور معطوف کنید.
  • قبل از عبور از جلوی وسیله نقلیه سعی کنید با راننده ارتباط چشمی ایجاد کنید. حتی می توانید حرکاتی محبت آمیز انجام دهید تا توجه راننده را به خود جلب کنید. (تکان دادن دست، سر و …)
  • همواره از پیاده رو عبور کنید. اگر خیابانی پیاده رو نداشت، همواره رو به ترافیک راه بروید تا بتوانید ماشین هایی که می آیند را ببینید.
  • سعی کنید لباس هایی با رنگ روشن یا بازتاب نماینده بپوشید، به خصوص اگر بعد از غروب آفتاب پیاده روی می کنید. هنگام راه رفتن در شب از نورافکن یا چراغ قوه بهره ببرید.

خودروهای مجهز به سیستم هوشمند تشخیص عابر پیاده

سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو عمدتاً در خودروهای مدرن مجهز به گزینه های پیشرفته مانند BMW، آئودی، مرسدس بنز، فورد و رنج روور یافت می شوند. با این وجود در بعضی از خودروهای معمولی نیز رواج دارند. این فناوری به صورت استاندارد در بعضی خودروهای رده بالاتر نصب می گردد؛ اگرچه اغلب به عنوان یک جزء افزودنی با هزینه اضافی ارائه خواهد شد.

قبل از خرید خودرو حتماً با فروشنده در خصوص داشتن یا نداشتن سیستم تشخیص عابر صحبت کنید. این سیستم بالقوه نجات دهنده است و توصیه می کنیم خودرویی بخرید که به آن مجهز باشد.

بیشتر بخوانید: خرابی سنسور دمای آب ماشین: هرچیزی که باید بدانید!

جمع بندی

در این مطلب در خصوص سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو و نحوه عملکرد آن شرح دادیم. گفتیم که این سیستم با استفاده از سنسورها و دوربین های ویژه و نصب شده در اطراف خودرو راننده را از وجود عابرین پیاده نزدیک به آن مطلع می نماید. سیستم های تشخیص دهنده به هیچ وجه جایگزین توجه و دقت راننده نخواهند شد، اما وجود آن ها می تواند به عنوان عاملی بسیار مفید و کاهش دهنده خطر برخورد ماشین با عابرین پیاده عمل کند.

منبع: آچاره
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1617

به "سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم تشخیص عابر پیاده خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید