رویای شبی مهتابی در نفار چوبی!

به گزارش جملات زیبا، سوادکوه منطقه ای است سرسبز و کوهستانی در حدفاصل منطقه سرسبز خزری و منطقه کوهپایه ای جنوب البرز. کوهستانی که در این فاصله قرار گرفته، سبز است و ییلاقی و البته با آب و هوایی مطبوع که از طراوت جنگل های هیرکانی شمال هم بهره می برد.

رویای شبی مهتابی در نفار چوبی!

خبرنگاران: سوادکوه منطقه ای است سرسبز و کوهستانی در حدفاصل منطقه سرسبز خزری و منطقه کوهپایه ای جنوب البرز. کوهستانی که در این فاصله قرار گرفته، سبز است و ییلاقی و البته با آب و هوایی مطبوع که از طراوت جنگل های هیرکانی شمال هم بهره می برد.

صدای شرشر رودخانه های پرآب و آبشارهای بلند، لذت گشت و گذار در این منطقه را بیشتر می نماید.

طبیعت خوب و سرسبز این منطقه از دیرباز باعث شده که این منطقه از ایران برای سکونت محبوب و پرجمعیت باشد.

به همین علت آثار تاریخی هم در این منطقه فراوان است؛ برج لاجیم در کنار روستایی به همین نام.قدمت این برج که نمونه های مشابهی در نقاط دیگر استان مازندران هم دارد به قرون چهارم و پنجم هجری برمی گردد. روستای کوچک لاجیم در نزدیکی جاده فیروزکوه، معروفیت خود را مدیون این برج تاریخی است.

برجی که آثار به جامانده از برج و بارویی قدیمی در نزدیکی اش، نشان می دهد، در زمانی ساخته شده که لاجیم به این کوچکی و آرامی هم نبوده است.

ستیغ آفتاب بربنای مخروطی شکل، عظمت این برج را دوچندان نموده است. بنای آجری،آنچنان قرص ومحکم پا در ره خاک دارد، نه آنچنان که گویی سالیان است که ازعمرخشت خشت آن می گذرد. رازآلودگی این برج ازپس قرن ها، بیشتر ما را به خود جذب می نماید، هرچه بیشتر نگاهمان درجستجوی برج می چرخد، بیشتر تب و تاب ماندن و کشف کردن بیشتر را به جانمان می اندازد.

نفار چوبی

در این روستا امکانات اقامتی و رفاهی وجود ندارد یا باید چادر بزنید یا اتاق روستایی کرایه کنید. می توانید در زیرآب هم در مهمان خانه اقامت کنید. اما می توانید کمی راه تان را طولانی کنید و تا شیرگاه بروید و در یک نفار چوبی کوچک بمانید. روستای لاجیم بسیار خوش و آب و هوا و نزدیک به جاده فیروزکوه است. این روستا هم یک مسجد بزرگ دارد و هم نانوایی و بقالی. می توانید در بافت سنتی روستا و در کوچه باغ های اطراف روستا به گشت و گذار بپردازید.

غذاهای سوادکوهی

مردم سوادکوه بسیار مهمان نواز و سخاوتمند هستند و میهمان در نزد آنان از حرمت و ارزش والائی برخوردار است. بدین خاطر در پذیرایی و تزئین سفره غذا نیز دارای ذوق و سابقه درخشانی می باشند در طبخ غذا هم هنر و ظرافت بسیاری بکار می برند. تیرنگ بشتی که غذای بسیار لذیذی است به غذاهای دسته جمعی و گروهی معروف است.

تهیه آن بدین صورت می باشد که برنج مرغوب با شیر پخته می گردد وسپس روغن حیوانی را تفت داده و به آن اضافه می نمایند و در ادامه شیر، ماست و سر ماست نیز با آن مخلوط شده و پس از بهم زدن مورد استفاده قرار می گیرد.

کماج نوعی شیرینی است که با آرد، زردچوبه، کره یا روغن حیوانی و شیر درست می گردد و بسیار مطبوع و خوش خوراک می باشد. این غذا بیشتر به وسیله دامداران تهیه می گردد.

حلوای مخصوص هم که در عروسی ها و اعیاد و جشن های مذهبی، سنتی و ملی تهیه گردد از فرآورده های دیگر غذایی این منطقه است. البته می توان به پیسه گنه و محصولات لبنی مانند خامه، سرشیر، ماست، سرماست، دوغ، کشک، پنیر، کره، آلوشه و تنقلاتی مانند پشت زیک، ماکلمه و نان کتی هم اشاره نمود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1402 بروزرسانی: 1 شهریور 1402 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1767

به "رویای شبی مهتابی در نفار چوبی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویای شبی مهتابی در نفار چوبی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید