روایت هایی از قیمت نو محصولات داخلی در کارخانه
به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران- افزایش قیمت محصولات داخلی بعد چند روز پاسکاری بین شورای رقابت و وزارت صمت بالاخره اوایل هفته جاری رسمی شد. در لیست اولیه، قیمت ها را بدون احتساب مالیات و عوارض منتشر کردند و با درنظرگرفتن سهم تقریبا 10 درصدی این هزینه ها به جزییات تازه قیمت محصولات داخلی دسترسی داریم. حالا باید با واقعیت کنار آمد و بپذیریم که مقرون به صرفه ترین خودرو داخلی را در کارخانه حدود 193 میلیون می فروشند و ایرانخودرو بابت دنا اتوماتیک که گرانقیمت ترین خودرو داخلی در کارخانه است، بیش از نیم میلیارد دریافت می نماید. از طرفی طبق آنالیز های خبرنگاران الان پژو پارس TU5 بیشترین تفاوت قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می نماید و فروشنده های آن رقمی نزدیک به سه برابر نرخ کارخانه را به خریداران پیشنهاد می دهند.
داستان مقرون به صرفه ترین خودرو داخلی
به گزارش خبرنگاران، کوییک دنده ای حالا صاحب عنوان مقرون به صرفه ترین خودرو داخلی است. طبق لیست جدیدی که روز دوشنبه 21 فروردین در رسانه ها به نام قیمت نهایی یا همان قیمت تمام شده محصولات سایپا منتشر شد، روبروی کوییک دنده ای با احتساب رشد قیمت 15 درصدی، رقم 193 میلیون و 312 هزار تومان دیده می شد. همین مدل الان در بازار آزاد حدود 430 میلیون تومان یعنی چیزی نزدیک 120 درصد بیشتر از نرخ کارخانه معامله می گردد. اگر بخواهیم به جای اقدام برای خرید کوییک دنده ای از کارخانه یکراست سراغ بازار آزاد برویم، با پولی که سایپا بابت کوییک دنده ای دریافت می نماید، گزینه های تروتمیز زیادی در دسترس نیست. طوری که مقرون به صرفه ترین مدل های دست دوم کوییک دنده ای را که به نام مدل تصادفی در پلتفرم های خریدوفروش خودرو آگهی نموده اند، حداقل 270 میلیون می فروشند. اما بین همین مدل هایی که مقرون به صرفه تر از قیمت کوییک در کارخانه فروخته می شوند، می توانیم به پراید و ام وی ام 110 اشاره کنیم که همین مدل ها را با کارکرد بالا و ویژگی هایی مثل بدنه تمام رنگ به خریداران پیشنهاد می دهند. حالا که به کوییک دنده ای به عنوان مقرون به صرفه ترین خودرو داخلی اشاره کردیم بد نیست سراغ دنا پلاس اتوماتیک برویم که گران ترین خودرو در کارخانه محسوب می گردد و قیمتش در نمایندگی ایرانخودرو از نیم میلیارد عبور نموده است.
داستان گران ترین خودرو داخلی
قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه به 527 میلیون و 646 هزار تومان رسیده است. اما در بازار آزاد الان بابت خریدوفروش دنا پلاس اتوماتیک حدود یک میلیارد تومان ردوبدل می گردد. روز سه شنبه 22 فروردین دنا پلاس اتوماتیک در بازار 990 میلیون تومان قیمت داشت و در کارخانه و بازار اختلاف تقریبا 90 درصدی بین قیمت این محصول مشاهده می شد. کسی که با بودجه 523 میلیونی متقاضی خرید دنا پلاس اتوماتیک از نمایندگی ایرانخودرو است، با همین پول در بازار آزاد گزینه های صفرکیلومتری مثل پژو 405 یا کوییک پلاس اتوماتیک را دارد و بین مدل های دست دوم می تواند نیم نگاهی به پژو 206 تیپ 5، رانا، سمند سورن یا مدل های مونتاژی مثل ام وی ام 315 داشته باشد.
رکوردداران اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار
پژو پارس با موتور TU5 فعلا بیشترین اختلاف قیمت را بین محصولات داخلی در کارخانه و بازار تجربه می نماید. مدلی که سال 1401 در اغلب پیش فروش های ایرانخودرو بیشترین متقاضی را داشت و حالا تفاوت 215 درصدی را بین نرخ کارخانه و بازار دارد. قیمت پژو پارس با موتور TU5 از این به بعد در کارخانه حدود 246 میلیون تومان خواهد بود و در بازار آزاد خرید پژو پارس TU5 نزدیک 773 میلیون تومان یعنی 3.1 برابر بیشتر از نرخ کارخانه تمام می گردد. از این حیث دوتا دیگر از اعضای خانواده پژو پارس، یعنی پارس LX سفارشی و پارس سفارشی ELX به ترتیب با اختلاف قیمت 203 درصدی و 188 درصدی در رتبه های بعدی لیست رکوردداران اختلاف قیمت کارخانه و بازار قرار می گیرند. آن طرف ماجرا کوییک پلاس اتوماتیک است که حالا کمترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را دارد. درحالی که سایپا قرار است از این به بعد بابت کوییک پلاس اتوماتیک 318 میلیون تومان دریافت کند، در بازار آزاد قیمت کوییک پلاس اتوماتیک به 510 میلیون تومان رسیده و شاهد تفاوت 60 درصدی بین این دو عدد هستیم.
مقایسه قیمت محصولات داخلی در کارخانه و بازار
محصول | قیمت نهایی کارخانه | قیمت بازار |
207 دستی فرمان برقی | 306 میلیون تومان | 825 میلیون تومان |
207 دستی پانوراما | 332 میلیون تومان | 882 میلیون تومان |
207 دستی | 297 میلیون تومان | 770 میلیون تومان |
207 اتوماتیک | 400 میلیون تومان | یک میلیارد تومان |
پارس TU5 | 246 میلیون تومان | 773 میلیون تومان |
پارس سفارشی ELX | 295 میلیون تومان | 850 میلیون تومان |
پارس LX سفارشی | 264 میلیون تومان | 800 میلیون تومان |
پارس سال | 237 میلیون تومان | 600 میلیون تومان |
پارس سال ELX با موتور XU7P | 299 میلیون تومان | 700 میلیون تومان |
GLX دوگانه سوز | 209 میلیون تومان | 520 میلیون تومان |
دنا پلاس | 324 میلیون تومان | 835 میلیون تومان |
دنا پلاس توربوشارژ | 448 میلیون تومان | 950 میلیون تومان |
دنا پلاس اتوماتیک | 523 میلیون تومان | 990 میلیون تومان |
رانا پلاس | 305 میلیون تومان | 615 میلیون تومان |
رانا پلاس پانورما | 327 میلیون تومان | 680 میلیون تومان |
تارا دنده ای | 374 میلیون تومان | 830 میلیون تومان |
تار اتوماتیک | 477 میلیون تومان | یک میلیارد تومان |
206 تیپ 2 | 214 میلیون تومان | 600 میلیون تومان |
ساینا S | 241 میلیون تومان | 440 میلیون تومان |
کوییک دنده ای | 193 میلیون تومان | 430 میلیون تومان |
کوییک S | 260 میلیون تومان | 450 میلیون تومان |
کوییک اتوماتیک | 318 میلیون تومان | 510 میلیون تومان |
شاهین | 413 میلیون تومان | 715 میلیون تومان |