دیوارنویسی بر آب انبار 160 ساله میامی به فاصله ساعاتی پس از پاکسازی!

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران/سمنان تنها چند دقیقه مانده به ارسال خبر پاکسازی رنگ های به جا مانده از دیوارنویسی از جداره آب انبار عمارت میامی، این آب انبار تاریخی توسط افراد ناآگاه مجدد دیوارنویسی شد.

دیوارنویسی بر آب انبار 160 ساله میامی به فاصله ساعاتی پس از پاکسازی!

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ،مدتی پیش بخشی از دیوار آب انبار عمارت میامی دیوارنویسی شده و کار پاکسازی آن به اتمام رسیده و خبر پاکسازی آماده انتشار بود که خبر دیوارنویسی مجدد این بنای تاریخی جایگزین خبر پاکسازی شد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی با اعلام این خبر گفت: بخشی از دیوار این بنای تاریخی در گذشته توسط افراد ناآگاه دیوارنویسی شده بود و پس از تلاش چند روزه برای پاکسازی رنگ، متاسفانه دوباره شاهد وارد شدن آسیب منظری به این بنای تاریخی شده ایم.

سید محمد صادق رضویان با ابراز تاسف از ناآگاهی عده ای نسبت به اهمیت حفظ و نگهداری آثار تاریخی، افزود: در حالی که در سال جاری تلاش های بسیاری برای مرمت و حفظ بافت تاریخی میامی انجام می شود، این اقدامات تاثر برانگیز است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام مصداق وندالیسم است، گفت: وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیا یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی است.

رضویان با اشاره به اینکه پاکسازی رنگ با هدف حفظ شان این اثر تاریخی و آگاه سازی ارزش بناهای تاریخی به مردم، انجام شد، افزود: شهروندان باید در حفظ و نگهداری میراث گذشتگان تلاش بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در روزگاری که کمتر شاهد ساخت بنایی با معماری منحصر به فرد و ارزشمند در کشور هستیم، توجه به حفاظت از آثار تاریخی موجود، حداقل وظیفه ای است که در قبال نسل های آینده، بر عهده داریم.

رضویان با تاکید بر اهمیت نقش افراد محلی در حفاظت از آثار تاریخی گفت: مشارکت مردمی می تواند بهسازی فضای اطراف این اثر تاریخی که دارای درختان کهن و با قدمت از نوع چنار است تسریع کند.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی گفت: آب انبارهای متعدد و درختان چنار چند صد ساله و کهن از نمادهای اصلی شهر میامی است و این آثار تاریخی و طبیعی جلوه خاصی را به سیما و منظر شهری میامی بخشیده است.

در سمت راست کتیبه ورودی آب انبار بر روی دو عدد آجر مربع شکل نام بانی آب انبار به طور برجسته و سال ساخت آن (1271 قمری) درج و در دیوار ضلع غربی به ارتفاع 1.5متر بر روی یک ردیف از آجرها نام واقف نوشته شده است.

از این آب انبار درگذشته برای ذخیره آب آشامیدنی در دوره های مختلف استفاده می شده است.

آب انبار عمارت میامی به شماره 12270 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی، هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی، تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا 10 سال محکوم می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 257

به "دیوارنویسی بر آب انبار 160 ساله میامی به فاصله ساعاتی پس از پاکسازی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوارنویسی بر آب انبار 160 ساله میامی به فاصله ساعاتی پس از پاکسازی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید