جریانی موسم به روحانیون قانون 60 را از قوانین مالیاتی حذف کردند ، هنوز اراده سیاسی حاکمیتی برای مقابله با سوداگری در عرصه مسکن وجود ندارد

به گزارش جملات زیبا، بیست و چهارمین قسمت از برنامه شب معماری با موضوع سیاست سردرگمی در مسکن با حضور داوود مرادیان، مستندساز و پژوهشگر حوزه مسکن و افشین پروین پور، عضو سابق شورای عالی مسکن شب گذشته روی آنتن شبکه چهارم سینما رفت.

جریانی موسم به روحانیون قانون 60 را از قوانین مالیاتی حذف کردند ، هنوز اراده سیاسی حاکمیتی برای مقابله با سوداگری در عرصه مسکن وجود ندارد

جهت دریافت خدمات دیزاین آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، بیست و چهارمین قسمت از برنامه شب معماری با موضوع سیاست سردرگمی در مسکن با حضور داوود مرادیان، مستندساز و پژوهشگر حوزه مسکن و افشین پروین پور، عضو سابق شورای عالی مسکن شب گذشته روی آنتن شبکه چهارم سینما رفت.

جریانی موسم به روحانیون قانون 60 را از قوانین مالیاتی حذف کردند

داوود مرادیان، مستندساز در این برنامه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه و یا به طور کلی مالیات های بازدارنده در حوزه سوداگری، مالیات مجلس محور است نه مالیات دولت محور و دولت هر اندازه لایحه در این زمینه ارائه دهد به سرنوشت مالیات بر خانه های خالی دچار می گردد؛ چرا که مجلس ارزش آن را به حدی کاهش می دهد که به نوعی مضحک می گردد.

او ادامه داد: در زمان پهلوی نیز وزیر اقتصاد دولت هویدا همین قانون را به شکل قانون زمین وضع می نماید که بر اساس آن فردی که زمینی را می خرد و یک بار معامله می نماید، اگر بار دیگر در این زمین ساختمانی وجود نداشته باشد، جلوی خرید و فروش آن گرفته می گردد. در اصل این قوانین در زمان پهلوی نیز طراحی می شد و در آن برهه نیز نگاه های مالیاتی وجود داشته، اما وقتی به مجلس می رفت، کار به بن بست می رسید.

این مستندساز گفت: بعد از انقلاب این مالیات در سال 62 طراحی می گردد و در آن موقع موسوی ادربیلی، رئیس شورای عالی قضایی اعتقاد داشت مسکن باید کالای مصرفی گردد، از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که درست است رژیم پهلوی از بین رفته و زمین داران بزرگ نیز از کشور رفته بودند، اما کسانی که این زمین ها را معامله نموده بودند هنوز حضور داشته و اقدام به خرید و فروش همین زمین ها می کردند.

مرادیان بیان داشت: ما 14 کمیته در اول انقلاب تنها در تهران داشتیم که خودشان زمین تقسیم می کردند و کار به جایی رسید که امام می گوید قوانین پیشین محترم است، تا جایی که در سال 60 متوجه می شوند حال که در حال شکل گیری مجلس هستیم باید قوانینی نیز وجود داشته باشد و شهاب گنابادی قانونی را می گذارد بسیار هم سختگیرانه بوده، اما در سال 62 میرحسین موسوی برای اینکه وزیر وقت با زمین خواری مبارزه می کرد، او را عزل و این قانون نیز به جایی نمی رسد.

او توضیح داد: زمانی که به سال 71 می رسیم، جریانی موسوم به روحانیون که بعضی از آن ها امروز در حصر هستند، چون سال های آخر حضورشان در مجلس بود قانون 60 که شبیه به قانون سی جی تی است را از قوانین مالیات های کشور حذف می نمایند و تا همین امروز ن. یک نفر درباره این مسئله شرح نمی دهد و بعد از آن دیگر هیچ مالیاتی شبیه مالیات بر خانه های خالی نداریم.

این مستندساز ادامه داد: زمانی که مجلس ششم که همه آن را به ماجرای تحصن می شناسند روی کار آمد، همه قوانین کنترل نماینده در حوزه مسکن را حذف می نماید بعد ازآن دیگر قانونی در این حوزه وجود ندارد تا اینکه از سال 92 کوشش کردند قانون جی سی تی را تصویب نمایند.

مرادیان با بیان اینکه زمانی که مالیات سنگین بر خانه ها اعمال گردد و دیگر برای کسی از لحاظ مالی به صرفه نباشد که خانه خریداری کند و آن را خالی بگذارد، آن موقع دیگر شاهد شرایط فعلی نخواهیم بود، اضافه کرد: زمانی که کرباسچی زندانی شد، شهردار وقت خاطرنشان کرد دیگر تراکم فروشی وجود نداشت و این حرف او چنان سنگین بود که با شورای اول درگیر شد و حتی مجلس نیز برای او کمیسیون تحقیق و تفحض در نظر گرفت و در نهایت نیز رئیس جمهور وقت دستور تراکم فروشی را دارد؛ چرا که قیمت مسکن در تهران به حدی بالا رفت که کمر دولت شکست و در اصل راهی جزو تراکم فروشی وجود نداشت.

این مستندساز گفت: قطعا زمانی که با تکرار رای دهید باید دنبال نان شب بدویید. ما در جمهورب اسلامی با تفکراتی که نزدیک به پهلوی است، گاهی در حوزه مسکن به بیراهه رفتیم، اما نباید این مسئله را فراموش کرد که دوران پهلوی با افراد فاسق روبه رو بوده ایم تا جایی که امام می گویند زمین و مسکن ضرورت است و اراضی که پهلوی چی ها گرفته بودند باید به مردم تحویل داده گردد.

او گفت: نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که مسائل مالی یکی از دلایل وقوع انقلاب اسلامی بوده است و نگاه امام هم این بود که مشکل زمین حل گردد، اما در اوایل انقلاب افرادی آغاز به فروش زمین ها می نمایند و کار به جایی می رسد که کازرونی به عنوان وزیر مسکن انتخاب می گردد، فردی که اصلا اعتقادی به زمین شهری نداشته و در نهایت بذل و بخشش های اشتباه در واگذاری زمین ها کار را به جایی می رساند که وزیر مسکن دوران اصلاحات می گوید دیگر فروش زمین به قیمت محرومین تمام و قیمت زمین آزاد می گردد، طبیعی است که در اینجا نگاه امام را نیز از چرخه خارج کردند و در مقابل آن نگاه لیبرال در کشور وجود داشت که معتقد به تزریق وام در حوزه مسکن بوده است.

مرادیان گفت: مستند برلین از بالا را نگاه کنید می بینید که سقف ها و خیابان ها به یک شکل است، ولی وقتی نگاه سوداگرانه در بازار مسکن و زمین وجود داشته باشد، طبیعی است که معماری هم سلیقه ای می گردد.

مالیات بر سوداگری مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می نماید

در ادامه افشین پروین پور، عضو سابق شورای عالی مسکن گفت: مالیات هایی که بر سوداگری گرفته می گردد هدفش این است که مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل کند تا جایی که اگر کسی مسکنی را خرید و بعد از خواست آن را در دوران گرانی بفروشد مالیات ها حاشیه سود حاصل از این کار را از بین می برد. در اصل این مالیات کاری می نماید تا دیگر کسی نتواند از مسکن که کالای اساسی مردم است سود ببرد.

او ادامه داد: اینکه گفته می گردد وضع این مالیات باعث ایجاد رکود در بازار مسکن می گردد، کاملا اشتباه است؛ چرا که زمانی این مالیات کارکرد خود را نشان می دهد که بازار مسکن دچار حباب قیمتی شده باشد و در اصل ضدرکود عمل می نماید. به عبارت دیگر این مالیات باعث می گردد تا سوداگران از بازار مسکن بیرون رفته و مصرف نمایندگان اصلی فعال شوند.

او بیان داشت: سرشماری در سال 95 نشان می دهد که 70 درصد مالکیت بخش مسکن دست کسانی است که خانه های دوم و سوم و ... دارد حال چرا نباید از ابزاز های مالیاتی استفاده کنیم؟ در حالی که ابتدا باید موجودی فعلی را به صورت عادلانه در میان همه تقسیم کنیم و بعد به سراغ ساخت و ساز جدید برویم. متاسفانه تنها 30 درصد بازار تقاضای مصرفی مسکن را دارند و مابقی تقاضای سرمایه ای در این بازار را دارند.

عضو سابق شورای عالی مسکن با بیان اینکه با عمال مالیات در حوزه مسکن می توان 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی را وارد چرخه مصرفی مردم کرد، گفت: امام در بیانیه اش می فرماید مشکل مسکن و زمین در کشور باید حل گردد و این نشان می دهد که در اول انقلاب نیز با این مشکل روبه رو بود ایم. از سوی دیگر باید به این مسئله توجه گردد که کشور های اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم نیز همین سیاست را دنبال کردند که اولا مسکن احتیاج مردم است و باید ساخته گردد و بعد از آن با این کار اشتغال زایی نیز ایجاد می گردد.

پروین پور بیان داشت:و اگر فرمان امام یعنی نهضت مسکن سازی در کشور دنبا می شد، الان نه تنها مشکل مسکن در کشور وجود نداشت، بلکه اقتصاد کشور نیز تا 10 سال بیمه می شد؛ چرا که قطعا زمین به کالای مصرفی تبدیل می شد و دوما با ایجاد اشتغال، در حوزه مالی نیز بیمه می شدیم.

او گفت: امام دقیق ترین برنامه ها را داشتند، اما متاسفانه چندان به آن ها عمل نشد و الان شاهد شرایط فعلی در کشور هستیم، چرا که امروز نیز هستند کسانی که همانند زمان پهلوی زمین خواری می نمایند و به همین دلیل است که می بینیم هنوز مسکن کالای سرمایه ای به شمار می رود و همین افراد با انواع قوانینی که با سوداگری در مسکن مقابله می نماید، مخالف است و متاسفانه هنوز اراده سیاسی حاکمیتی در این حوزه ایجاد نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 170

به "جریانی موسم به روحانیون قانون 60 را از قوانین مالیاتی حذف کردند ، هنوز اراده سیاسی حاکمیتی برای مقابله با سوداگری در عرصه مسکن وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریانی موسم به روحانیون قانون 60 را از قوانین مالیاتی حذف کردند ، هنوز اراده سیاسی حاکمیتی برای مقابله با سوداگری در عرصه مسکن وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید