جذب سرمایه گذار خطرپذیر یکی از دغدغه های اصلی مرکز رشد است

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری ضمن تاکید بر اینکه استارت آپ ها مدل های درآمدی خوبی برای سرمایه گذاری های خطرپذیر هستند، گفت: یکی از دغدغه های اصلی مرکز رشد، جذب سرمایه گذار خطرپذیر است.

جذب سرمایه گذار خطرپذیر یکی از دغدغه های اصلی مرکز رشد است

با ما همراه باشید و درباره خرید متعادل بیشتر بدانید.

علیرضا جاوید عرب شاهی در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص مسائل مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت، اظهار کرد: ساختمان مرکز رشد برای استقرار کسب و کارها ظرفیت محدودی دارد و نیاز به خیرینی داریم که در حوزه استقرار شرکت ها و حمایت از محل کسب و کار به ما کمک کنند تا بتوانیم از فضاهایی که کسب و کارها می توانند با شرایط مناسب برای استارت آپ ها تامین کنند، استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به بودجه محدودی که مرکز رشد و پارک خراسان دارد، تنها می توانیم در طول دو الی سه سال، 180 میلیون تومان تسهیلات به شرکت ها بدهیم. در نتیجه اگر در این زمینه سرمایه گذاران خطرپذیر ما را حمایت کنند قطعا برای شرکت ها و همچنین سرمایه گذاران مفید خواهد بود؛ چراکه ما طرح توجیهی مناسبی را برای شرکت ها آماده می کنیم و یکی از خطوط قرمز ما برای پذیرش این است که شرکت ها مدل درآمدی مناسبی داشته باشند بنابراین اگر سرمایه گذاران استارت آپ ها را حمایت کنند قطعا برای آن ها هم سود مناسبی را به همراه دارد.

مرکز رشد فناوری های فرهنگی به نام اولین مرکز رشد در حوزه تجاری سازی فعالیت خود را شروع کرده است

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری شرح داد: مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت مشهد از سال 1393 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نام اولین مرکز رشد کشور در حوزه تجاری سازی فناوری فرهنگی شروع به فعالیت کرده و در طول این سال ها برای تجاری سازی ایده هایی که در حوزه فناوری فرهنگی در حیطه شرکت های ارائه دهنده خدمات زائران و مجموعه صنایعی که ذیل صنایع خلاق تعریف می شوند، فعالیت های خود را شروع کرد.

وی اضافه کرد: از جمله محورهای ماموریتی که مرکز رشد جزو وظایف خود می داند؛ حمایت در زمینه های دنیاگردی، آموزش، تولید سوغات، تولید بازی های دیجیتالی و سرگرمی است که ما از استارت آپ ها و افرادی که در این حوزه ایده های کسب و کار دارند، حمایت می کنیم. شرکت هایی که وارد مرکز رشد می شوند، در دوره رشد مقدماتی که قرار است ایده به محصول تبدیل شود تا سقف 45 میلیون تومان حمایت دریافت می کنند و پس از اینکه وارد مرکز رشد شدند تا سقف 180 میلیون تومان تسهیلات برای تجاری سازی پرداخت می شود و این تسهیلات دو سال هم تنفس دارد و بازپرداخت آن هم بعد از تنفس به صورت دو ساله انجام می شود.

جاوید عرب شاهی اعلام نمود: خدمات بخش دوم که جذابیت بیشتری برای شرکت ها دارد، منتورینگ، مشاوره و خدمات ارزش اضافه کرده ای است که برای شرکت ها در نظر گرفته شد. حضور در نمایشگاه های بین المللی، سمینارها، شبکه سازی و ارتباطی که با سرمایه گذار برای تامین مالی شرکت ها برقرار می کنیم از جمله خدمات در این حوزه است.

وی اضافه کرد: در کنار این خدمات، قوانین بسیار خوبی مانند معافیت مالیاتی شرکت هایی که در مراکز رشد فعال هستند ذیل پارک ها و مراکز رشد در مجلس مصوب شد که می تواند برای شرکت ها انگیزه ایجاد کند و معمولا شرکت ها در مرکز رشد فناوری های فرهنگی بین دو الی سه سال در مرکز مستقر می شوند و ما فضای کار اشتراکی در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و بعد از سه سال از مرکز خارج و به صورت شرکت های رشد یافته می توانند در پارک علم و فناوری یا در سایر مکان ها مستقر شوند.

مرکز رشد از شرکت هایی که در حوزه تولید سوغات فعالیت می کنند، حمایت می کند

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری نام کرد: با توجه به اینکه مشهد یک شهر زیارتی است و موضوع خرید سوغات بسیار می تواند درآمدزا باشد ما تمرکز خود را بر روی حمایت از شرکت هایی که در زمینه سوغات، تولید و ساخت محصولاتی که می تواند به نام سوغات زائر در نظر گرفته شده، حمایت کنیم که شرکت ها با یک turnover بسیار بالایی در این حوزه فعالیت می کنند و اکنون شرکت هایی که در حوزه تولید سوغات فعالیت می کنند این آمادگی را داریم تا در حوزه بازی و سرگرمی، صنایع غذایی و هرحوزه ای که با اقتصاد زائر ارتباط دارد، حمایت کنیم.

وی گفت: حوزه صنایع خلاق و تجاری سازی فناوری های نرم درکشورهای پیشرفته دنیا بخش قابل توجهی از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است. کشورهایی مانند کره جنوبی، انگلستان و ترکیه سرمایه گذاری بسیار خوبی در حوزه تجاری سازی فناوری فرهنگی و صادرات کرده اند. متاسفانه ما نسبت به این کشورها درصد بسیار پایینی را که زیر 2 درصد است به خود اختصاص دادیم و جای کار بسیار دارد.

جاوید عرب شاهی گفت: جوانان بسیار خلاق در کشور وجود دارند که مزیت های بسیار خوبی در حوزه صنایع خلاق مانند هنرهای تجسمی، صنایع دستی و سایر حوزه ها دارند و برنامه ما این است که بتوانیم به تدریج اندازه خدمات و کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهیم تا بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. هر مرجع و نهادی اعلام می کند که اقتصاد زائر در مشهد بین 2000 تا 3000 میلیارد است که رقم های متفاوتی را برای حضور زائران مطرح می کنند.

وی شرح داد: خرید سوغات تا 10 سال گذشته بالای 60 - 70 درصد محصولاتی که خریداری می کردند از چین و آسیای شرقی بود که به صورت قاچاق یا قانونی وارد می شد و بازار سوغات را در حوزه اسباب بازی و صنایع دستی گرفته بود و به جایی رسیدیم که مهر و تسبیح هم از چین وارد می شد. اما خوشبختانه با حمایت مادی و معنوی که معاون علمی رئیس جمهور از مرکز رشد به عمل آورد توانستیم برنامه خود را برای حمایت از استارت آپ ها، کسب و کارها و رویدادها انجام دهیم.

یکی از اهداف شرکت ها، تجاری سازی و توسعه محصولات در زمینه سوغات است

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری اظهار کرد: خوشبختانه اکنون یکی از اهداف شرکت هایی که در مشهد در زمینه سوغات فعالیت می کنند، حوزه تجاری سازی و توسعه محصولات است. اکنون 50 درصد از اندازه سوغات مورد نیاز در داخل کشور تامین می شود و به تدریج درصد بیشتری از بازار خرید سوغات در مشهد را می توانیم از طریق استارت آپ ها و شرکت های داخلی تامین کنیم که البته نیازمند حمایت دولت هم هستیم.

وی اضافه کرد: در داخل کشور، صنایع اسباب بازی و صنایع ساخت سرگرمی با کیفیت های خوب در اختیار داریم و اگر تعرفه واردات محصولاتی که از چین یا دیگر کشورها افزایش پیدا کند یا امکاناتی در اختیار شرکت های داخلی قرار بگیرد که بتوانند هزینه های اولیه را کاهش دهند، قطعا اقتصاد داخل در حمایت از این شرکت ها بهتر خواهد شد. بنابراین ما در حمایت از حوزه ساخت اسباب بازی که اکنون یک شرکت اسباب بازی چوبی داریم می تواند بخش بسیار خوبی از بازار مشهد را در اختیار داشته باشد. همچنین بازی های دیجیتالی می تواند محل فروش بسیار خوبی باشد.

جاوید عرب شاهی اعلام نمود: حوزه صنایع دستی مانند تابلو فرش ها و تابلوهایی که به صورت هنرهای تجسمی تولید می شود و همچنین مجسمه هایی که نمادهای زیارتی مشهد است؛ می تواند یکی از محصولاتی باشد که به نام سوغات خریداری می شود. حتی در حوزه صنایع غذایی مانند فرآوری زعفران که می تواند به نام یکی از محصولات اصلی مشهد به تعداد رود و ما از شرکت ها در این زمینه ها حمایت می کنیم. از سوی دیگر، استارت آپ هایی هستند که به زائران خدمات ارائه می کنند و مورد حمایت ما هم است.

وی اضافه کرد: شرکت هایی در حوزه سلامت وارد شدند و توریسم درمانی یکی از محل های درآمدی خوب برای استارت آپ ها است و در کنار اینکه زائران برای زیارت مشرف می شوند و چون مشهد ظرفیت بسیار خوبی برای جذب دنیاگرد در حوزه سلامت دارد، می تواند محل درآمدزایی و افزایش ثروت باشد. همچنین در خصوص ارائه خدمات و تسهیلات مختلف در حوزه حمل و نقل، رزرو هتل، راهنمایی زائر و تورهایی که می توان در نظر گرفت هم چندین شرکت داریم که در این حوزه ورود کردند و ما هم آن ها را حمایت می کنیم تا بتوانند کسب و کارشان را رونق دهند.

نیاز هر زائر در مشهد، بهانه ای برای ایجاد یک کسب و کار پیروز است

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری نام کرد: در واقع هر نیازی که زائر در مشهد دارد یک بهانه ای برای ایجاد کسب و کار پیروز است زیرا در سال زائران زیادی به مشهد سفر می کنند و یک turnover مالی بالایی دارد و این شانس را برای کسب و کارها به وجود می آورد که از این طریق بتوانند خدمات بهتری را به زائر ارائه دهند و تنها دغدغه زائران در طول حضورشان در مشهد، زیارت و سایر فعالیت هایی که دارند، باشد. همچنین زائران می توانند با ارائه خدمات استارت آپ ها و کسب و کارهای خلاق و نوآور با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر محصولات خود را دریافت کنند.

وی در خصوص نقش مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت در کارخانه نوآوری، گفت: کارخانه نوآوری بخشی است که با همکاری شهرداری مشهد و کارگزاری بخش خصوصی خدمات استقرار ارائه می کند و به این دلیل شرکت ها باید به صورت مستقل ثبت نام کنند تا استقرار آن ها اتفاق بیفتد. خدماتی که ما از طرف مرکز رشد انجام می دهیم؛ خدماتی است که مرکز رشد ارائه می کند. مانند معافیت مالیاتی و تسهیلات که مستقل از حضور شرکت در کارخانه یا هر جای دیگر است و صرفا یک محل استقرار برای شرکت ها و خدمات تسهیلات، خدمات مالیاتی، منتورینگ و... هستند که از سمت خود مرکز ارائه می کنیم.

جاوید عرب شاهی گفت: کارخانه نوآوری از ظرفیت و زیرساخت های خوبی برخوردار است اما مکاهمم جذب و پذیرش با خود آن کارگزاری است که ما ارتباط بسیار خوبی با آن ها داریم. همچنین ما یک کننده در کمیته پذیرش و داوری شرکت ها از طرف پارک خراسان در کارخانه نوآوری داریم که فعالیت هایی انجام می دهند.

شرکت های متضرر از کرونا را مورد حمایت مرکز رشد قرار دادیم

وی در خصوص مسائلی که در زمان شیوع کرونا در مرکز رشد به وجود آمد، اظهار کرد: بخش عمده ای از شرکت هایی که در حوزه دنیاگردی در مرکز مستقر بودند و اقتصادشان به صورت مستقیم با زائر و دنیاگرد بود، دچار مشکل شد که خوشبختانه با پیش بینی های لازم و حمایت از سمت معاون علمی ریاست جمهور و سایر نهادهای حمایتی توانستیم برای جبران بخشی از ضرری که این شرکت ها کردند تسهیلات حمایتی را تخصیص دهیم تا بتوانند در زمان کرونا که بازارشان با رکود روبرو شد بر مسائل مالی فائق آیند.

وی گفت: در کنار تسهیلاتی که به شرکت ها تخصیص پیدا کرد، بعضی از شرکت ها که فروش فیزیکی برای محصولات شان در دوران کرونا داشتند، کمک شان کردیم تا بتوانند از طریق ایجاد پلت فرم های فروش آنلاین بخشی از بازار را از این طریق پیش ببرند و توسعه بازار را به صورت الکترونیکی دنبال کنند تا مسائل حاصل از عدم حضور مشتری در فروشگاه ها و مارکت هایی که به صورت فیزیکی محصول می فروشند، پوشش داده شود. همچنین سایتی به نام نوآفرینانه راه اندازی شد تا کسب و کارهایی که در دوران کرونا در سطح کشور آسیب دیدند ثبت نام کنند و ما پس از بررسی و اندازه نیاز هر کسب و کار از طریق خیرین به آن ها خدمات می دهیم.

قانون گذاران سخت گیری کمتری در زمینه مجوزها داشته باشند

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری در خصوص تحقق یافتن شعار سال در مرکز رشد اضافه کرد: در حوزه مانع زدایی ها، ما از قانون گذاران و نهادهایی که قانون گذار هستند، انتظار داریم کمترین سخت گیری را در زمینه مجوزها به کار گیرند و این گونه نباشد که یک شرکت 19 مجوز دریافت کند تا بتواند شروع به فعالیت کند. حتی می توان به صورت پلکانی در نظر گرفت و شرکت ها با حداقل مجوزها کسب و کار خود را ایجاد و کم کم سایر استانداردها و مجوزها را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان از سمت مجلس شورای اسلامی پیگیر مجوزها شده که بتواند تعداد مجوزها و بروکراسی این مجوزها را کاهش دهد تا شرکت ها علاقه مند شوند و با انگیزه در این حوزه فعالیت کنند. بنابراین در بحث تحقق شعار سال کاهش بروکراسی اداری و مجوزها برای ایجاد واحدهای تولیدی باید مورد توجه بیشتر مسئولان امر قرار گیرد.

جاوید عرب شاهی شرح داد: نکته ای که در پشتیبانی ها بسیار مهم است، ارائه تسهیلات مناسب برای توسعه استارت آپ هاست و اکنون خیلی از بانک ها با شرایط ناعادلانه ای وام ها را تخصیص می دهند و با درصد سود بالا و بدون تنفس اقساط خود را دریافت می کنند که ما به هیچ وجه در حوزه تامین مالی به استارت آپ ها توصیه نمی کنیم که از این وام ها دریافت کنند؛ چراکه شرایط آن ها مناسب استارت آپ ها نیست. اگر در این حوزه هم بتوان از منابع دولت یا بخش خصوصی استفاده کرد قطعا می تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: ما در مرکز رشد از طریق ایجاد بانک خیرین، فناوری و سرمایه گذارانی که می توانند در این حوزه فعالیت کنند، شناسایی و برای حمایت های خطرپذیر از آن ها کمک می گیریم که در این زمینه به کمک ما بیایند تا بخشی از ریسک ضرر شرکت ها را بتوانند بپذیرند. در صورتی که بسکمک از بانک ها و مراکز مالی و پولی حاضر نیستند که در ضرر شریک شوند و معمولا می گویند ما وامی را که تحویل دادیم در تاریخ های مقرر دریافت می کنیم.

مدیر مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری اضافه کرد: بنابراین اگر در این حوزه ها مورد حمایت سرمایه گذاران قرار گیریم و ما هم به نوبه خود تسهیلاتی را در پارک علم و فناوری به شرکت ها اختصاص دهیم قطعا در تحقق شعار سال گام برداشتیم و به توسعه استارت آپ ها کمک کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1178

به "جذب سرمایه گذار خطرپذیر یکی از دغدغه های اصلی مرکز رشد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب سرمایه گذار خطرپذیر یکی از دغدغه های اصلی مرکز رشد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید