بحث امنیت سایبری در کشور هنوز جدی نیست

به گزارش جملات زیبا، ششمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل (پدافند سایبری، پدافند زیستی، پدافند شیمیایی و پدافند پرتویی) 18 تا 21 آبان ماه در حالی در سالن های 10 تا 13 در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد که حاضران از خلوت بودن نمایشگاه نسبت به سال های گذشته ناراضی بودند و در پاسخ به این سؤال ایران که چرا با وجود نارضایتی هر سال در این نمایشگاه شرکت می کنید، گفتند: تنها دلیل امید تغییر به شرایط است که هنوز محقق نشده .

بحث امنیت سایبری در کشور هنوز جدی نیست

اطلاع رسانی نکردن نقطه ضعف نمایشگاه

در ششمین دوره نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل شرکت های بزرگ و کوچک و دانش بنیان فعال در حوزه سخت افزار و نرم افزار امنیت شبکه، تشخیص نفوذ، کاهش احتمال وقوع رخدادها، کاهش آسیب پذیری، کشف بدافزارها، بررسی رخدادهای امنیتی، فایروال و... حضور داشتند. در این دوره از نمایشگاه که با حضور شرکتهای بزرگ برگزار گشت مانند سال های گذشته از رونق بالایی برخوردار نبود و این سوال مطرح می شود که با وجود اهمیت امنیت سایبری و حملاتی که سازمان ها و شرکتها را تهدید می کند چر از این نمایشگاه استقبال چندانی نشده است؟

علی رضایی یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه معتقد است که هنوز بحث امنیت سایبری در کشور جا نیفتاده است از این رو کسی به این نمایشگاه سر نمی زند و سال به سال هم خلوت می شود.

رضایی گفت: وقتی از حضور بازدید کننده ها در نمایشگاه سایبری حرف می زنیم شاید فکر کنند که منظورمان حضور عموم بالای مردم باشد هرچند عموم مردم و کاربران فضای مجازی نیز باید اهمیت امنیت سایبری را بدانند و آگاه باشند اما انتظار داشتیم در این نمایشگاه متخصصان امنیتی و فناوری اطلاعات، سازمان ها و شرکت ها حضور چشمگیری داشته باشند و آنها از محصولات بومی سایبری بازدید می کردند تا ببینند محصولات چه میزان ارتقا یافته یا چه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری جدید حوزه امنیت سایبری ارائه شده است ولی از این گروه هم خبر آنچنانی نبود.

این کارشناس امنیت اعتقاد دارد برای حضور متخصصان و کارشناسان امنیت، سازمان ها و دستگاه ها اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته است به همین دلیل به نمایشگاه مراجعه نکردند.

مهسا جسور از یک شرکت تولید کننده نرم افزار امنیتی نیز معتقد است با اینکه کیفیت برگزاری نمایشگاه سال به سال بهبود و ارتقا یافته اما تعداد بازدیدکنندگان سال به سال کمترشده است.

جسور، علت خلوت بودن را نام نمایشگاه عنوان کرد و گفت: به نظرم نام نمایشگاه با آنچه در نمایشگاه عرضه می شود همخوانی ندارد و حتی مخاطب های تخصصی را هم جذب نمی کند. کلمه پدافند غیرعامل نه تنها برای عموم مردم و کاربران فضای مجازی بلکه برای کارشناسان حوزه سایبری نیز خیلی ثقیل است و کمتر کسی می داند پدافند غیرعامل چگونه حوزه ای است و خیلی ها فکر می کنند حوزه نظامی است تا فناوری از این رو بهتر است که نام دیگری را برای نمایشگاه انتخاب کنند تا مخاطبان تخصصی و عمومی را جذب کند.

اما علی کتابی که با ارائه فایروال اولین حضور خود را در این نمایشگاه تجربه می کند، گفت: به نظرم مسئولان فنی و متخصصان امنیت در این نمایشگاه حضور داشتند و بازدید کردند اما استقبال عمومی کم است و به نظر می رسد باید بیشتر اطلاع رسانی و تبلیغ می کردند.

کتابی اضافه کرد: در شرایط کنونی و تحریم که اجازه استفاده از محصولات خارجی محدود شده است و از سوی دیگر باید با تهدیدات مقابله کنیم بنابراین بهتر است اهمیت استفاده از محصولات بومی بیش از پیش بیان شود و این با اطلاع رسانی میسر می شود.

کیفیت و پشتیبانی رمز موفقیت

امنیت وارداتی نیست این جمله ای است که در بسیاری از غرفه ها دیده می شود؛ ولی برای استفاده از محصولات امنیتی بومی چه باید کرد؟ و برای اینکه سازمان ها و شرکت ها محصولات امنیتی وارداتی را به محصولات خارجی ترجیح ندهند محصولات داخلی باید دارای چه ویژگی هایی باشند.

سجاد نفیسی مدیر فنی شرکت تولید کننده نرم افزار آنتی ویروس (پادویش) درباره استفاده از محصولات بومی گفت: اگر محصولات بومی با کیفیت و با پشتیبانی خوبی در کشور ارائه شود سازمان ها و شرکت ها محصولات داخلی را به خارجی ترجیح می دهند.

وی رمز موفقیت را رقابت با شرکت های خارجی عنوان کرد و اضافه کرد: متأسفانه بیشتر شرکت هایی که محصولات امنیتی بومی یا بومی سازی شده را در کشور ارائه می دهند تنها به رقابت در داخل کشور می اندیشند در صورتی که برای موفقیت باید هدف را نه تنها فراتر از مرزهای کشور قرار داد، بلکه باید بخوبی محصولات را به روز رسانی و پشتیبانی کرد.

مهدی عرب عاملی مدیر راه حل یک شرکت تولید کننده نرم افزار که به دلیل امن بودن نرم افزارهای تولیدی به دعوت مسئولان در نمایشگاه حضور یافته معتقد است که اگر محصول بومی باکیفیت باشد شرکت ها و سازمان ها و مردم از آن محصول استقبال می کنند. عرب عاملی گفت: نیازهای کشور ما ممکن است با دیگر کشورها و حتی بهترین تولیدکنندگان نرم افزار خارجی متفاوت باشد بنابراین اگر نیازهای کشور در آن محصول دیده شود و قابل رقابت با محصولات خارجی باشد سازمان و دستگاه ها محصولات بومی را به خارجی ترجیح می دهند و من به عینه این موضوع را دیده ام.

وی اضافه کرد: بهتر است ما محصولات بومی خود را در کشور ارتقا دهیم تا کیفیت و امنیت بالایی داشته باشد یا شانه به شانه با محصولات خارجی حرکت کند و اگر این اتفاق بیفتد محصولات بومی براحتی در کشور به فروش می رسند و دستگاه ها حاضر نمی شود برای محصولی که با رقیب خارجی برابری می کند پول بیشتری پرداخت کنند.

عباس اکبری یکی از مدیران فروش محصولات بومی امنیتی در این نمایشگاه معتقد است تا آنجایی که می دانم اکثر محصولات حتی حاضر در این نمایشگاه بومی نیست بلکه با تغییراتی بیشتر بومی سازی کرده اند و به نظرم با استفاده از رانت توانسته اند مجوزهای لازم را دریافت کنند.

اکبری گفت: اگر از نمایشگاه محصولات بومی استقبال نمی شود یا محصولات را خریداری نمی کنند به دلیل بازخورد استفاده از محصولات در دوره های قبل نمایشگاه یا بیرون از آن است. به عبارتی وقتی متخصصان و کارشناسان امنیت سایبری کیفیت پایین محصول را تجربه کرده اند بنابراین دیگر به سراغ آن نمی فرایند.

وی اضافه کرد: به عنوان یک کارشناس امنیتی به بیش از 40 شرکت و سازمان رفتم تا مسائل آنها را بررسی کنم متأسفانه بیشتر محصولات بومی که حتی بخشنامه برای خرید داشت، شرکت های مربوطه پشتیبانی را رها کرده بودند در حالی که نباید پشتیبانی را رها کنند. ضمن پشتیبانی باید محصولات خود را به روزرسانی کرده و ارتقا دهند. من به عینه دیدم که سازمان ها و شرکت ها به دلیل وجود بخشنامه برای خرید محصولات بومی نرم افزار یا سخت افزار را خریده ولی به دلیل ترس از پشتیبانی نکردن بارگذاری نکرده بودند و در این میان تنها پول بیت المال را هدر دادند.

این کارشناس گفت: من به عنوان کارشناس امنیت به جرأت می گویم در همین نمایشگاه تنها از میان آنتی ویروس ها یک محصول و از میان ISIM ها 2 محصول از سوی شرکت هایشان پشتیبانی می شوند.

حضور پررنگ شرکت های دانش بنیان

در این نمایشگاه حضور شرکت های دانش بنیان در کنار شرکت های بزرگ حوزه امنیت چشمگیر و پررنگ بود. البته شرکت های دانش بنیان از اینکه هنوز نتوانستند مجوزهای سازمان های مربوطه را بگیرند، ناراحت هستند. فلاحی معتقد است باید ماه ها در انتظار دریافت مجوز از مراکزی مانند افتا و پدافند غیرعامل بمانیم و تا مجوز هم دریافت نکنید کمتر سازمان ها خرید انجام می دهند.

وی گفت: تیم 15 نفره تخصصی ما به جای اینکه وقت خود را برای ارتقای محصول خود قرار دهد به دنبال دریافت مجوزها است و به نظرم بسیاری از این مجوزها هم نیاز نیست.

گفتنی است خبرنگار روزنامه با حضور چند ساعته در نمایشگاه در پی گفت و گو با مسئولان نمایشگاه برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نمایشگاه و دریافت پاسخ سؤالات در زمینه عدم استقبال و خلوت بودن نمایشگاه بود که باوجود انتظار پشت در ستاد اجرایی، دو نفر از مسئولان حاضر به گفت و گو با ما نشدند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 37

به "بحث امنیت سایبری در کشور هنوز جدی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحث امنیت سایبری در کشور هنوز جدی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید