این مطالعه تازه، تصورات همه نسبت به مغز تی رکس را دگرگون کرد

به گزارش جملات زیبا، بر اساس یافته های سوزانا هرکولانو - هوزل آناتومیست عصبی، ترانوسوروس Tyrannosaurus به سرعت به بلوغ می رسیده و عمری طولانی در حد بیش از 40 سال داشته است. مغز این حیوان قادر به استفاده از ابزار و انتقال این دانش به نسل بعدی بوده است.

این مطالعه تازه، تصورات همه نسبت به مغز تی رکس را دگرگون کرد

یک مطالعه تازه حاکی است تیرانوسوروس رکس - دایناسور دوپای گوشتخوار عصر کرتاسه پسین (حدود 65 تا 85 میلیون سال قبل) - از مغزی متناسب با جثه خود برخوردار بوده است.

به نقل از ساینس الرت، سوزانا هرکولانو - هوزل آناتومیست عصبی می گوید: این دایناسور های درنده با دست های کوچک ممکن است به هوشمندی میمون های دوران تازه بوده باشند یا حداقل شمار مشابهی از سلول های مغزی داشته بوده اند.

همه دیرینه شناسان در این خصوص قانع نشده و می گویند این ادعای جسورانه بر اساس برخی تعابیر قابل تردید از داده های منسوخ شده پایدار است. با این حال چیزی شبیه یک مناقشه علمی بر سر سوالات بزرگ درباره موجودات هوشمند وجود ندارد.

این محقق برزیلی در این مطالعه تازه از داده های مربوط به پرندگان زنده و خزندگان عصر تازه برای بررسی این مساله استفاده کرد که تعداد نورون ها چطور با افزایش حجم مغزی تنظیم می شود.

او سپس تلاش کرد تا پیش بینی کند تی رکس چه تعداد سلول مغزی ممکن است در بخشی از مغز خود موسوم به telencephalon داشته باشد. این بخش از آناتومی مغزی متشکل از دو نیمکره مسئول کار های شناختی حیوان بوده است.

او برآورد کرد که این حیوان باستانی حدود 3 میلیارد سلول مغزی در مغز 343 گرمی خود انباشته داشته است. اگر این تعداد سلول های مغزی بازتاب دهنده هوشمندی (braininess) است موجب می شود این حیوانات نه تنها بزرگ الجثه بوده اند بلکه توان شناختی منعطفی هم داشته و نسبت به تصورات پیشین، درندگان باشکوهی بوده اند.

این محقق در گزارش خود می افزاید: این حیوان گوشتخوار چابک به میزان فیل از توانایی شناختی مشابه بابون برخوردار بوده و واقعا باید یک درنده توانایی بوده باشد.

بر اساس یافته های این محقق، ترانوسوروس Tyrannosaurus به سرعت به بلوغ می رسیده و عمری طولانی در حد بیش از 40 سال داشته است. مغز این حیوان قادر به استفاده از ابزار و انتقال این دانش به نسل بعدی بوده است.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1677

به "این مطالعه تازه، تصورات همه نسبت به مغز تی رکس را دگرگون کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مطالعه تازه، تصورات همه نسبت به مغز تی رکس را دگرگون کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید