آیا ایران می تواند جریمه قرارداد کرسنت را پرداخت نکند؟

به گزارش جملات زیبا، درباره جریمه شدن شرکت ملی نفت ایران در قرارداد کرسنت، این سوال مطرح است که اگر این جریمه به وسیله ایران پرداخت نشود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

آیا ایران می تواند جریمه قرارداد کرسنت را پرداخت نکند؟

حسن مرادی استاد حقوق انرژی در گفت وگو با خبرنگار ، ضمن اشاره به این که اصل قرارداد گازی کرسنت مربوط به انتقال گاز های فلر است که سال هاست در مشعل ها می سوزد و هدر می رود، گفت: زیان ایران در اثر سوختن این گاز ها بیشتر از زیانی است که می توانست در اثر بهای کم گاز متحمل گردد.

او اضافه کرد: اگر رای داوری بوده، قطعی است و قابل تجدیدنظرخواهی نیست. آرای محاکم بین المللی نوعا لازم الاجرا هستند یعنی مسئله ای به نام اجرایی شدن آرا وجود دارد به این معنی که اگر بخواهیم به محاکم بین المللی تأسی کنیم، باید آرای آنها را بپذیریم.

مرادی توضیح داد: داوری که انتخاب می گردد، معمولا مرضی الطرفین (مورد رضایت طرفیت دعوی) است یا از یک تریبون بین المللی است؛ بنابراین، رای آن لازم الاجراست و زمینه ای برای تجدیدنظر وجود ندارد.

او در انتها با تاکید مجدد بر این که اصولا در محاکم داوری، فرض بر این است که طرفین، رای را می پذیرند، ادامه داد: اگر فرض را بر این بگیریم که ایران نخواهد این رای را اجرا کند، در محافل بین المللی با علامت سوال روبرو و به اسم خاطی شمرده می گردد. بر این اساس، ممکن است که طرف مقابل بخواهد اموالی را توقیف کند یا به وسیله راه چاره های قانونی، طلب خود را وصول کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1288

به "آیا ایران می تواند جریمه قرارداد کرسنت را پرداخت نکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ایران می تواند جریمه قرارداد کرسنت را پرداخت نکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید