طراحی لوگو: آرمان شهرهایی که آرمان شهر نشدند؛ آرکوسانتی

به گزارش جملات زیبا، آرکوسانتی شهری در استان آریزونای آمریکا است که با هدف تبدیل شدن به یک آرمان شهر در سال 1970 بنا قرار گرفت؛ اما هنوز تکمیل نشده است.

طراحی لوگو: آرمان شهرهایی که آرمان شهر نشدند؛ آرکوسانتی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

آرکوسانتی (Arcosanti) شهری است که پس از گذشت زمانی در حدود 5 دهه از ساخت آن هنوز تکمیل نشده و تعدادی از افراد در کوشش هستند تا ساخت آن را به خاتمه برسانند. روی تابلوی خوش آمد گویی این شهر جمله بلندی نوشته شده که توجه شما را به خود جلب می نماید و نشان از اهداف والای این شهر است. روی این تابلو نوشته شده است اگر واقعا نگران مشکلاتی همانند آلودگی، هدرروی منابع، کاهش منابع انرژی، محافظت از آب، زمین، هوا و منطقه ها زیست محیطی، فقر، جدایی مردم از یکدیگر و تبعیض نژادی، عدم توانایی مردم برای بردباری و مقاومت، سرکوب کردن افراد و نا امیدی هستید، به ما بپیوندید.

ساخت این شهر در سال 1970 در استان آریزونا در آمریکا به دست معماری ایتالیایی پائولو سُلِری (Paolo Soleri) شروع شد. وی تصمیم گرفته بود یک آرمان شهر دوستدار محیط زیست با 5000 نفر جمعیت تاسیس کند که مردم آن کاملا خودکفا و سازگار با محیط زیست باشند و هیچ آسییبی به آن وارد ننمایند. او در نظر داشت آرکوسانتی به گونه ای ساخته گردد که تمام بخش های آن در هم ادغام شوند و فضایی سه بعدی داشته باشد. این طرح نقطه مقابل طرح های ایجاد شده بر پایه توسعه شهری در حومه شهر بود؛ وی معتقد بود که چنین طرح هایی تنها موجب از بین رفتن زمین های اطراف یک شهر می شوند.

در این شهر دوستدار محیط با نظم و هماهنگی و با استقلال کامل مشغول کار و زندگی بودند و یکی از ویژگی های خوب آن ها این بود که به ندرت از خودرو استفاده می کردند. آن ها تنها از باد و خورشید برای گرمایش و سرمایش استفاده می کردند و با حفظ حریم خصوصی رابطه خوبی با یکدیگر داشتند.

در ابتدا قرار بود آرکوسانتی تنها در عرض 5 سال تکمیل گرددِ؛ اما متاسفانه در حال حاضر تنها 5 درصد از این شهر تکمیل شده و جمعیت آن هم بین 50 تا 150 نفر متغیر است. سلری تا خاتمه عمر برای احقاق هدف خود کوشش کرد و تسلیم نشد. وی در سال 2013 در ابتدای 93 سالگی درگذشت. اگرچه آرکوسانتی هنوز تکمیل شده و در حال حاضر اصلا به آنچه که سلری در فکر می پروراند، شبیه نیست؛ اما نمی توان آن را یک شهر شکست خورده تلقی کرد.

در سال 1976 یکی از هفته نامه های مطرح به نام نیوزویک، آرکوسانتی را مهم ترین پروژه بشر در زمینه معماری شهری توصیف کرد و نگرش سلری دانشجویانی را از سراسر دنیا برای تکمیل این شهر تشویق کرد. این افراد معتقدند که سلری یک معماری اسطوره ای بوده و تحقق معیارهای او انگیزه خوبی برای تکمیل این پروژه بزرگ است.

اکنون آرکوسانتی تحت نظارت یک موسسه غیرانتفاعی به نام کوسانتی فاندیشین (Cosanti Foundation) قرار گرفته است و کارگاه هایی برای دانشجویان داوطلب در آن ایجاد شده است. ساکنان این شهر که اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است، با ریخته گری و ساخت زنگ های برنزی امرار معاش می نمایند. امیدواریم که این شهر در آینده با موفقیت کامل تکمیل گردد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1418

به "طراحی لوگو: آرمان شهرهایی که آرمان شهر نشدند؛ آرکوسانتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی لوگو: آرمان شهرهایی که آرمان شهر نشدند؛ آرکوسانتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید