کشف سیاره گازی جوان در فاصله 300 سال نوری از زمین

به گزارش جملات زیبا، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیتال ترندز، ستاره شناسان یک سیاره گازی عظیم و جوان در فاصله 300 سال نوری از زمین کشف نموده اند. این نزدیک ترین سیاره عظیم جوان نسبت به زمین است که 2MASS 1155-7919 b نام گرفته است.

کشف سیاره گازی جوان در فاصله 300 سال نوری از زمین

به گفته محققان 2MASS 1155-7919 b به تدریج رشد می نماید و به یک سیاره گازی بزرگ مانند مشتری یا زحل تبدیل می گردد.

آنی دیکسون- وندرولد محقق ارشد و استاد مقطع دکتری در انستیتو فناوری روچستر در این باره می گوید: ما یک شی آسمانی تاریک و خنک کشف کردیم که بسیار جوان است. حجم سیاره 10 بار بیشتر از مشتری است. این امر نشان می دهد شی آسمانی یک سیاره جوان است که هنوز فرآیند تشکیل آن تمام نشده است.

هرچند بسیاری از سیارات دیگر به وسیله تلسکوپ کپلر و ابزارهای مشابه آن کشف شده اند اما تمام آنها سیاراتی کهن سال بودند.

براساس آنچه محققان دریافته اند، برای تشکیل یک سیاره گازی عظیم، باید حجم آن به اندازه ای برسد که بتواند با گرانش زیاد خود گازهای اطراف را جذب کند. همزمان با حرکت گازها به سمت سیاره، نوعی اتمسفر به وجود می آید. این اتمسفر با رشد سیاره حجیم تر می گردد. اگر سیاره چندبار بزرگتر از زمین باشد، به سرعت گازها را جمع آوری می نماید و به سیاره عظیم گازی تبدیل می گردد.

فرایند جذب گاز معمولا زمانی رخ می دهد که سیاره دور یک ستاره جوان دور می زند. ستاره های جوان دیسک هایی از گاز اطراف خود دارند که به رشد سیارات عظیم گازی یاری می نماید. بنابراین سیارات عظیم گازی در فاصله اندکی از ستاره به وجود می آیند. اما فاصله سیاره گازی جوان کشف شده تا خورشید ، 600 بار بیشتر از فاصله این ستاره تا زمین است. به همین دلیل کشف آن سوالات زیادی برای دانشمندان ایجاد نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 252

به "کشف سیاره گازی جوان در فاصله 300 سال نوری از زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سیاره گازی جوان در فاصله 300 سال نوری از زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید