کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیواره غاری در هند

به گزارش جملات زیبا، کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند

به تازگی خبری منتشر شده است که باعث حیرت جامعه تاریخی و باستان شناسی ایران و هند شده است؛ کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند که نشانگر خیلی از حقایق تاریخی ناگفته و حتی کشف نشده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، خبر کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند را مورد بررسی قرار دهیم.

کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیواره غاری در هند

درباره مشروح خبر کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند پژوهشگر و کارشناس آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی با اشاره به تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی بر روی جوامع مختلف و همچنین تاثیر فرهنگ ایرانی بر روی فرهنگ هند گفت: در یکی از نقاشی های دیواره غاری در هند که معروف به آجانتا است، تصویری از خسرو پرویز ساسانی و خدمتکارانش ترسیم شده است. خانم لیلا حقیقت جو که پژوهشگر و کارشناس آثار هنری پژوهشکده هنرهای سنتی است با بیان خبر کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند در نشست آشنایی با هنرهای اسلامی شبه قاره هند از ابتدا تا قرن 16 میلادی، ابعاد جدید از اشتراکات تاریخی ایران و هند را مطرح کرده است. ایشان در ادامه به رسانه ها اعلام کردند که؛ هدف از برگزاری این نشست را بیان و بهبود روابط فرهنگی دو کشور ایران و هند و بررسی تاثیر فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی بر این کشور است. وی در ادامه گفت: ایران از هزاره سوم پیش از میلاد حضرت مسیح با تمدن دره سند به وسیله شهر سوخته در ارتباط بوده است.

در این زمینه باید بدانید که پس از این دوره حکومتی در دوره هخامنشی نیز فرهنگ و هنر این دوره تاثیر به سزایی در تمدن هند داشته است. این تاثیرات به طوری است که آثار آن را در دوره فرمانروایی آشوکای هند که حکومت معاصر با دوره هخامنشیان بوده است را می توان دید. این ارتباط و تاثیرات را در نهایت امر هم با خبر کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند و هم آثار به جای مانده می توان مشاهده کرد. وجود غار آجانتا نمونه بارزو یکی از بازماندگان این حقیقت تاریخی است که سابقه آن به سده 2 پیش از میلاد تا قرن 4 میلادی می رسد. در نقاشی های دیواری قرن اول میلادی این غار علاوه بر پرداختن به داستان زندگی افسانه های هندی در یکی از نقاشی ها خسروپرویز ساسانی و خدمتکارانش نیز ترسیم شده است.

در این زمینه جالب است که این نکته را بدانید که پس از ورود اسلام به ایران، در دوره حکومت امویان به وسیله سردار عرب محمد بن قاسم ثقفی، اسلام به وسیله دره سند که پاکستان امروزی است به سرزمین هند رفت که خود به عنوان گام اول ورود اسلام به شبه قاره هند قلمداد می گردد. وی با بیان این که گام دوم و موثر ورود اسلام به شبه قاره هند دردوره غزنویان انجام گرفت، شرح داد: همزمان با این امر ادبیات و فرهنگ ایران نیز به سوی هند رفت و از آن زمان به بعد 700 سال زبان فارسی در هند رواج یافت. ایشان در ادامه از مصادیق معماری اسلامی این دوره به مجموعه قطب منار در دهلی، مجموعه قلاع و مسجد جامع دولت آباد هند اشاره و به بررسی و بیان تطبیقی مفاهیم هنر اسلامی معماری هند و اسلامی دوران سلاطین این کشور را مورد بررسی قرار داد.

درباره غارهای آجانتا که کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند در واقع از همین غار اجرا شده است باید بگوییم که مجموعه غارهای آجانتا در 40 کیلومتری شهر جالگائون هندوستان قرار گرفته اند. این محل که جای کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند بوده است، دارای 30 غار زیبا است که پر از نقاشی های مذهبی می باشد و بیشتر آن ها درباره افسانه های هندی است. قدمت این غارها به 2 قرن پیش از میلاد باز می گردد. در یکی از این غارها سنگ نگاره نقاشی شده از دوره ساسانی در هند وجود دارد. در غارهای آجانتا واقع در شمال غربی حیدرآباد، تصویر هیات اعزامی خسروپرویز به هند نیز حک شده است که منبع خبر کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیوار غاری در هند می باشد .

منبع: الی گشت
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 466

به "کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیواره غاری در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تصویر خسرو پرویز بر روی دیواره غاری در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید