چگونه طراح خودرو شویم؟ ، قسمت دوم: شیشه ها و جلوپنجره
به گزارش جملات زیبا، در قسمت اول از مطلب چگونه طراح خودرو شویم به بعضی از صحبت های طلایی پیتر استیونس یکی از بزرگ مردان طراحی خودرو در جهان پرداختیم و اینبار نوبت به مرک ریچمن (Marek Reichman) یکی دیگر از نوابغ این رشته و طراح اسبق ب ام و، لینکلن، رنجروور و مدیر کنونی دپارتمان طراحی آستن مارتین رسیده است.
امروز می خواهیم با اصطلاحاتی آشنا بشویم که در نام گذاری عناصر خودرو استفاده می گردد. از این به بعد بهتر است که به جای اصطلاحات عامیانه از گونه علمی آن استفاده کنیم، زیرا زبان بین المللی طراحی خودرو این امر را غیر قابل اجتناب می نماید.
تصویر بالا شامل موارد اصطلاحاتی است که در یک نگاه می توان در خودروهای متفاوت یافت. حال، به تک تک موارد آن اشاره خواهیم کرد:
Tumble home
زاویه خم شدن شیشه های جانبی از کمربند تشکیل شده بالای درب ها، تا گوشه سقف را می گویند که در ماشین های اسپرت، این زاویه خوابیده تر و در ماشین های کاری، برای به دست آمدن فضای بیشتر کاربردی، این زاویه کمتر است. برای مثال زاویه کم تامبل هوم را می توان در خودرویی مانند رنو لوگان، یا همان تندر 90 یافت. سقف در این خودرو وسیع تر است و کاربر فضای بیشتری در بالای سر خود احساس می نماید.
در مثال دیگر خودروی پژو 405 دارای زاویه خمش رو به داخل بیشتری در این ناحیه است؛ به نحوی که اگر در ردیف عقب سه نفر نشسته باشند، بعید نیست که سر افراد طرفین با ستون های عقب خودرو در تماس باشد. در طراحی خودرو هرچه این زاویه خوابیده تر باشد، خودرو زیباتر می گردد، اما این زیبایی به قیمت کمتر شدن فضای اتاق آن خواهد بود و بالطبع راحتی و آرامش را نیز کاهش می دهد. لازم به شرح است که هرچه خودرو اسپرت تر می گردد، این زاویه هم به داخل بیشتر می گردد. بعلاوه، زاویه و خمش زیاد شیشه های جانبی، مستلزم داشتن دَری قطورتر بوده و شیشه های هنگام جمع شدن فضای بیشتری از درب ها را اشغال خواهند کرد.
Header
به مبنای سقف در حد فاصل سقف و شیشه جلوی خودرو گفته می گردد. دید عمودی جلوی خودرو، رابطه مستقیمی با محل قرارگیری این ناحیه دارد، لذا خودروهایی که در اروپا ساخته می شوند به واسطه ابری بودن آن منطقه ها، معمولاً هِدر رو به عقبی دارند و سعی شده که دید پانورامای بیشتری برای راننده به وجود بیاورند. مثلاً خودروی پژو 206 دارای خمش شیشه رو به عقب زیادی است.
علی رغم زیبایی بیشتر و آیرودینامیک بهتر، این خودروها برای منطقه ها گرمسیر خیلی مناسب نیستند و تابش نور خورشید به داخل خودرو بیشتر خواهد بود که محیط داخل خودرو را نیز گرمتر می نمایند. دقت داشته باشید که برای طراحی یک خودرو، بازار و جغرافیای آن را در نظر بگیرید که کار شما مطلوبتر و مورد پسندتر قرار بگیرد.
Plenum
منطقه حد فاصل شیشه جلو و درپوش موتور در جایی که برف پاک کن های خودرو در حالت کار نکردن، متوقف می شوند. اگر هِدر را بالای شیشه جلو درنظر بگیریم، پلنوم منطقه تداخل شیشه جلو و درپوش موتور خودرو است که معمولاً سیستم، پایه برف پاک کن هم در آنجا قرار داده شده است.
Strake
فرورفتگی و یا برجستگی روی درپوش موتور، که در فرآیند فراوری از قالب خارج شده و فرم دهنده کاپوت ماشین است. این خطوط یکی از مهم ترین عناصری است که در یک خودرو ایجاد هویت می نماید، امروزه خطوط برجسته ای که به نرمی خود را نمایان می نماید و حس عضله ای بودن را به خودرو القا می نماید بیشتر مُد شده است که یکی از بارزه های خودروهای امروزی است.
تازهترین آگهی های خودرو
Fascia
به مجموعه پنل جلو پنجره و اصطلاحاً، رخ جلوی ماشین گفته می گردد. این قسمت از خودرو، یکی از پرتغییرترین عناصر در دهه های اخیر بوده است. در سال های دهه هفتاد، خودروها اغلب دارای فیسیا تخت بوده و سپر به عنوان یک قطعه جداگانه ساخت و بر روی آن نصب می شدند. در دهه هشتاد، سپرها رفته رفته جزوی از بدنه خودرو شدند و در امتداد پنل های گلگیر قرار گرفتند.
امروزه مجموعه سپر، جلوپنجره و اسپویلر خودروهای تازه مانند ب ام و و آستون مارتین به صورت یکپارچه ساخته می شوند و تا ناحیه بالای محل تداخل با درپوش موتور امتداد دارند. این کار به واسطه تکنولوژی قلب سازی مدرن در ابعاد بزرگ و توانایی رنگ کردن قطعات پلاستیک و کامپوزیت، همچون رنگ بر روی قطعات فلزی است که ایمنی و دوام خودروها را نیز افزایش داده است. در خودروهای امروزی گریل های وسیع تر و بزرگ تری دارند و چراغ های به طرفین کشیده شده اند.
Grill
منطقه هواکش و ورودی هوا در جلوی خودرو که دیگر یکی از مهمترین عناصر شخصیتی و هویتی خودرو شده است. گریل یکی از شاخصه های هویتی خودروها و وجه تمایز آنهاست. هر شرکت فراوری نماینده ای به طور خاص سعی می نماید که امضای هویتی و ژنتیکی طرح خود را در این منطقه نشان دهد.
از دهه های هفتاد به قبل، این منطقه از خودرو نسبتاً بزرگ بود و رادیاتور خنک نماینده موتور در پشت آن قرار داشت، اما بعد از دهه هشتاد میلادی، رادیاتورها باریک تر شدند و به ناحیه ورودی هوا در زیر سپر انتقال پیدا کردند. اما گریل بالایی خودرو به عنوان یک عنصر هویتی در جای خود همچنان به جای مانده اند.
Fog Lumps
چراغ های مه شکن که در جلوی خودرو ، معمولاً در منطقه زیرین و دو سوی سپر جلو واقع شده است. امروزه سعی می گردد که چراغ های فاگ لَمپ، دارای هماهنگی فرمی با عناصر دیگر خودرو داشته باشند و طیف وسیعی از فرم ها را به خود اختصاص داده اند.
A-Line
خط فرضی که از بالای خودرو رد شده و در نمای بغل از چراغ ها ماشین آغاز، و به انتهای آن ختم می گردد. در طراحی صنعتی به این خط اصطلاح آلمانی گشتالت نیز گفته می گردد. به عبارتی برداشت کلی شما از خطوط پیرامونی یک جسم است.
طراحان گاهی با ترسیم خطوط A لاین و خطوط اصلی، کار خود را به صورت یک آیکن در می آورند که آن را بصورت یک لوگو یا خلاصه تصویری برنامه حجمی محصول نهایی خود در کار به نمایش درمی آورند.
Rake
زاویه خمش شیشه جلو خودرو که در خوردرو های اسپرت خوابیده تر بوده و در خودروهای کاری ایستاده تر است. این زاویه رابطه مستقیم با محل قرارگیری Header و Plenum دارد.
Cowl
در زیر ناحیه انتهایی درپوش موتور واقع شده است. این قطعه فلزی یا پلاستیکی در برگیرنده شفت خروجی برف پاک کن ها و خروجی هوای گرم پیرامون موتور است که در پایین به قطعه Fire Wall متصل می گردد که قطعه حد واسط بین فضای باز موتور و پشت داشبورد است.
Gill
خروجی هوای آبشش مانند در کنار خودرو ، که وظیفه بازدم هوای داغ از محفظه موتور را دارد که در خودروهای کلاسیک قدیمی به وفور دیده می شد، اما امروزه در بیشتر خودرو ها جنبه تزئینی پیدا نموده و نمایانگر هویتی از پیشینیان است. با این حال، در خودروهای اسپرت اصیل، برای حفظ قوانین آیرودینامیک، و خنک کردن سریعتر سیستم محرکه خودرو، همچنان وجود کاربردی دارند.