لیون شهر نقاشی های دیواری

به گزارش جملات زیبا، در چهار دهه اخیر، گروهی از نقاشان دیوار که به مورالیست ها معروف اند در شهر لیون فرانسه چهره بیرونی این شهر را به یک نگارخانه هنری تبدیل نموده اند. نقاشی های دیواری عظیم به سبک و سیاق ترامپ لوی و با مضامین حوادث تاریخی، افراد مشهور یا لحظات عادی زندگی روزمره، همه دیوارهای شهر لیون را پوشانده اند. در حال حاضر، بیش از 150 نقاشی دیواری در شهر لیون به اجرا درآمده است.

لیون شهر نقاشی های دیواری

آغاز رابطه عاشقانه شهر لیون با نقاشی های دیواری به اوایل دهه 1970 میلادی بازمی شود. یعنی در زمانی که گروهی از دانشجویان همان شهر تصمیم گرفتند تا هنر را از محدوده گالری ها و موزه ها خارج و آن را به کوچه و خیابان و به میان مردم عادی بکشانند. در سال 1978، جنبش تعاملی آنان با نام سیته کریسیون به معنای ایجاد شهر پا به عرصه وجود گذاشت. در ادامه با مجله خبرنگاران همراه باشید.

به گفته حلیم بن سعید، یکی از اعضای جنبش هنری سیته کریسیون که خود از هنرمندان به نام نقاشی دیواری است، هنگامی که این گروه از دانشجویان کار خود را آغاز کردند شهر لیون، شهری کمابیش تاریک و دل مرده بود. بن سعید می گوید: در آن موقع لیون فقط به واسطه پل بوکوس، سرآشپز مشهور فرانسوی که در لیون زندگی می کرد، و بازدیدهایی که از تونل فورویه می شد شناخته شده بود چراکه این شهر در حقیقت شهری صنعتی، آلوده و حزن انگیز بود. از بخت خوب و خوش این گروه از هنرمندان، شهردار جدید وقت شهر لیون به نام میشل نوآر با آنان همفکر و هم نظر بود.

نوآر نیز مصمم بود تا به شهر لیون رنگ و لعاب دیگری بدهد و به همین منظور با هدف پاکسازی شهر و نیز سروسامان دادن به میادین عمومی و بناهای تاریخی دست به اجرای برنامه های متعددی زد. انگیزه و شور و شوق موجود در میشل نوآر او را به سمت هنرمندان نقاشی های دیواری سوق داد و همین آشنایی باعث شد تا هنرمندان این رشته هنری خود را در زمان و مکان مناسب و شایسته کار و کوشش بیابند.

یکی از بهترین طرح های اجرا شده به دست این گروه از هنرمندان در شهر لیون فرانسه عبارت از نقاشی بر روی بنای دیوار کانوتس بود که در منطقه تپه ای کرا روس واقع بود و 13 هزار فوت مربع مساحت داشت. این نقاشی دیواری که به سیاق ترامپ لوی کشیده شده بود پلکان بزرگی را نشان می داد که از مرکز نقاشی آغاز می شد و تا ساختمان های دوردست امتداد پیدا می کرد. در انتهای کار هر ببیننده ای می تواند وجود چند فروشگاه و یک بانک را به چشم خود ببیند.

منبع: مجله دور و نزدیک
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 337

به "لیون شهر نقاشی های دیواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیون شهر نقاشی های دیواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید