صد سال پیش توماس ادیسون به خوبی تفاوت یک مبتکر پیروز را با رویاپرداز توصیف کرده است

به گزارش جملات زیبا، از توماس ادیسون به عنوان بزرگ ترین مبتکر و خلاق پیروز ایالات متحده نام برده می شود.

صد سال پیش توماس ادیسون به خوبی تفاوت یک مبتکر پیروز را با رویاپرداز توصیف کرده است

فهرست طولانی از اختراع های او مانند تصاور متحرک، میکروفون، برق و لامپ های نورانی، شبکه برق و تجهیزات پزشکی در دست داریم.

حتی توماس ادیسون اولین آزمایشگاه تحقیقات صنعتی را ساخته است تا نشان دهد چگونه خلاقیت به فرآیندهای سخت کاری تبدیل می شود.

در نتیجه، ادیسون در طول زندگی خود بیش از هزار ثبت اختراع در زمینه های مختلف داشته تا به عنوان الگویی برای تبدیل ایده ها به کسب وکار و محصول شناخته شود. اما این دانشمند و مخترع و مبتکر هرگز ایده واحد و متمرکزی نداشت.

در کتاب Edison، ادموند موریس جملاتی ناب از این مخترع مشهور بازگو کرده است:

همه چیز روی زمین به اراده بستگی دارد.

من هیچ وقت در زندگی ایده ای نداشتم. اکنون هم هیچ تصویری از آینده ندارم. من هرگز رویاپردازی نکردم (رویا ندیدم).

چیزهایی که اصطلاحا اختراعات من شناخته می شوند؛ قبلا در محیط وجود داشتند و فقط من آن ها را بیرون کشیدم. هرگز آن ها را نساختم. هیچ کس این کار را نمی کند.

هیچ چیزی به معنای ایده در ذهن آدم وجود ندارد. همه چیز از بیرون و محیط اطراف الهام گرفته می شود و فقط باید زحمت بیرون کشیدن آن ها را بکشیم.

نبوغ شبانه روز در آزمایشگاه او پرسه می زد. اگر اتفاقی می افتاد؛ دریافت این نبوغ از محیط بود.

اگر او نبود؛ شاید باز هم این اتفاق ها می افتاد؛ فقط هرگز او نبود.

اجازه بدهید یک مثال بزنیم تا بیشتر معین شود؛ معنای این تعابیر و جملات الهام بخش دقیقا چیست؟

لامپ های روشنایی

توماس ادیسون ایده لامپ های رشته ای را در خواب ندید یا مدت ها درباره اش روپاپردازی نکرده است. قبل از اختراع او، لامپ های هلالی و کمانی وجود داشتند ولی روشنایی زیادی تولید کرده و خانه ها را بیش از اندازه روشن و انرژی مصرف می کردند.

او در دنیای واقعی و محیط اطراف خود این مشکل را دید و در صدد حل آن برآمد. هزاران ماده را برای یافتن یک رشته نورانی با ماندگاری بالا آزمایش کرد تا به نتیجه رسید.

ادیسون راهکار را در همان محیط یافت و فقط دوره ای طول کشید تا پیدایش کند. یک نقل قول معروف از او هست که می گوید: نبوغ 1 درصد الهامی و 99 درصد کار سخت و عرق ریزی است.

بیایید یک مثال دیگر را بررسی کنیم.

کامیون جدید تسلا

وسایل حمل ونقلی برقی تازگی ندارند. مطمئنا کامیون های دارای رخت خواب، مبله، دارای قدرت بکسل کردن ماشین های دیگر، وسایل برقی و غیره هم اختراع جدیدی نیستند.

ایلان ماسک و دوستانش فقط به دنبال حل یک مشکل رفتند. اینکه ویژگی ها و امکانات یک کامیون جدید و نسل آینده را در ظاهر و ترکیب جدیدی عرضه کنند که نتیجه آن وانت تسلا به نام سایبر تراک می شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حتی ظاهر کامیون جدید تسلا چندان زیبا نیست ولی به شدت کاربردی است.

پس، ماسک و تسلا هیچ ایده جدیدی نداشتند و فقط ایده هایی که در محیط بوده را کشف و بیرون کشیدند.

انتظار برای یافتن ایده بزرگ را متوقف کنید

بسیاری از ما معطل یافتن یک ایده بزرگ هستیم. حتی شاید یک ایده بزرگ به ذهن ما برسد ولی آن را کنار بگذاریم چون هزینه زیادی می خواهد یا مهارت و تجربه آن را نداشته باشیم.

در عوض، صدها ایده کوچک در محیط اطراف ما وجود دارد. مسائل و چالش هایی ریز و کوچک که باید حل شوند و روزانه با آن ها درگیر هستیم. این مسائل قبلا وجود داشتند و راهکار هایی نیز برای آن ها وجود دارد.

پس، نیازی نیست به دنبال یافتن یک ایده بزرگ راه بیفتیم یا معطل بمانیم تا چیزی به ما الهام شود و جرفه ای در ذهن مان پدید آید. غالب اوقات، نوآوری حاصل یک تلاش و پشتکار و رفتن سراغ ایده های کوچک کاربردی است.

هیچ یک از ما سوئیچ خلاقیت ندارد که به خواست خودش روشن یا خاموش کند. شاید نتوانید رویا و الهام ها را کنترل کنید ولی همیشه می توانید تلاش کنید و دنبال راهکار های کاربردی و عملی بروید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 71

به "صد سال پیش توماس ادیسون به خوبی تفاوت یک مبتکر پیروز را با رویاپرداز توصیف کرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صد سال پیش توماس ادیسون به خوبی تفاوت یک مبتکر پیروز را با رویاپرداز توصیف کرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید