توضیحات وزیر اقتصاد درباره حذف ارز ترجیحی

به گزارش جملات زیبا، به گزارش خبرنگاران، توضیحات تازه وزیر اقتصاد درباره حذف ارز ترجیحی چیست؟

توضیحات وزیر اقتصاد درباره حذف ارز ترجیحی

به نقل از ایسنا، احسان خاندوزی به تشریح ابعاد مختلف طرح اصلاح یارانه ها پرداخت و گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت از جهت تحلیل مالی و تأثیرات اجتماعی آن در دراز مدت، مورد اجماع کلی صاحب نظران مالی است.

وزیر امور مالی و دارایی اضافه نمود: در اسناد سیاست گذاری کشور در سال های گذشته نیز این اتفاق، مورد تأکید بوده است.

خاندوزی اظهار داشت: از 24 قلم کالایی که در سال 1397 مشمول ارز وارداتی مقرون به صرفه بودند 18 قلم آنها مانند واردات برنج، واردات چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز و مانند اینها در دوره دولت قبل حذف شد.

این درحالی بود که حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالاها از سوی دولت قبل وجود نداشت و این امر سبب افزایش چند برابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد.

سخنگوی مالی دولت اضافه نمود: حذف شش قلم کالای به جامانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و گفت: هدف ما بر حمایت از مصرف کننده در کنار حذف این کالاها از فهرست حمایت ارز ترجیحی بوده است.

وزیر امور مالی و دارایی توضیح داد: بنابر قانون، دولت باید این شش قلم به جامانده را در سال گذشته حذف می کرد؛ نهایتاً به دلایل مختلفی این موضوع به سال جاری موکول شد و از آن شش قلم، دو قلم نان و دارو از فهرست کنار گذاشته شدند.

وی با اشاره به حذف چهار کالای به جامانده در روزهای اخیر اضافه نمود: این کالاها به علت مضطر بودن آنها در مرحله آخر از فهرست حمایت ارز وارداتی مقرون به صرفه از سوی دولت حذف شدند؛ و سعی شد تبعات این موضوع با پرداخت مابه التفاوت قیمت ها به مردم جبران شود.

خاندوزی بیان نمود: برای دولت قابل پیش بینی بود که در این فرآیند، کشور ما با یک نفع بلندمدت؛ جهت کاهش فشار این طرح بویژه روی اقشار کم عایدی، میانه و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همانند پرداخت یارانه چند برابری در نظر گرفته شده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1563

به "توضیحات وزیر اقتصاد درباره حذف ارز ترجیحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات وزیر اقتصاد درباره حذف ارز ترجیحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید