چرا نهنگ عنبر پر فروش شد؟

به گزارش جملات زیبا، نهنگ عنبر 2 یا سلکشن رویا پس از چند سال از ساخت قسمت اول این فیلم به روی پرده آمد و توانست توجه مخطبین را جلب کند. علت این فروش بینظیر چه بود؟

چرا نهنگ عنبر پر فروش شد؟

چرا نهنگ عنبر پر فروش شد؟

سال 96 برای صنعت سینما و فیلم های سینمایی کشور سال پر خبر و پرکاربوده است.پس از شهرت فیلم فروشنده و دست یابی و به جوایز بین المللی و البتهانتقاد ها و تحسین های داخلی ،فیلم های خبرساز دیگری بر پرده نمایش کشور رفتند وتوجه علاقه مندان به سینما را به خود جلب نمودند. هر چند گران شدن بلیط سینماها داداز نهاد تماشاگران بلند نموده است ،ولی هچنان بازار تماشای فیلم های وطنی داغاست. پس از فیلم فروشنده می توان به فیلم های مشهور دیگری چون گشت 2،خوب بد جلف وماجرای نیمروز اشاره نمود که بعنوان پر فروش های ابتدای سال شناخته شدند. در حالی کهتصور می شد فیلم های مذکور رکورد فروش را همچنان در دست داشته باشند ،سینماهایکشور شاهد حضور فیلم جدیدی از سامان مقدم شد.

نهنگ عنبر 2 یا سلکشن رویا پس از چندسال از ساخت قسمت اول این فیلم به روی پرده آمد و توانست توجه مخطبین را جلب کند. در کنار این فیلم ،فیلم های دیگری چون بردارم خسرو، مادر قلب اتمی و البته ساعت 5عصر نیز آمده نمایش هستند و هر کدام برای خود حرف هایی برای گفتن دارند ولی اینفلیم سامان مقدم بود که توانست در کوتاه ترین زمان ممکن گوی سبقت در فروش را ازرقیبان پر هوادار خود برباید و عنوان پر فروش ترین فیلم ایران را به خود اختصاصدهد. شاید فیلم های پر سر و صدایی مثل گشت 2 و فروشنده اسیر پیشینه نهنگ عنبر شدندو نتوانستند به رکورد فروش خود ادامه دهند. در هر روی فیلم نهنگ عنبر با فروش 20میلیاردی خود بعنوان پرفروش ترین فیلم سینمای ایران شناخته می شود.

فروش قابل توجهاین فیلم در حضور رقبای معروفش نشان از پیروزیت نهنگ عنبر 2 دارد. دلایل بسیاری رامی توان برای ثبت این رکورد یافت. مهمترین دلیل فروش این فیلم را باید حضوربازیگران قدر در این فیلم ،دانست. رضا عطاران ،یکی از تواناترین بازیگران طنز پردازکشور در کنار حسام نواب صفی مهمترین بازیگران مرد این فیلم هستند. در طرف مقابل نیزویشکا آسایش و مهناز افشار با نمایش زیبای خود بخوبی از اجرای نقش خود بر آمده اندو ترکیب این چهارنفر با دیگر بازیگران ،در ساخت یک فیلم منسجم نقشی مهم داشتهاست.

نهنگ عنبر 2 را می توان فیلمی طنز با فضای دوران دهه شصت به حساب آورد و همینفضا یکی از دلایل جذب مخاطب است.سامان مقدم بخوبی در نهنگ عنبر 1 فضای خاطره انگیزدهه شصت را به اجرا گذاشت.تیپ ها و سرگرمی های آن دوران،قرارهای عاشقانه و مسائل ناشی از حضور ماموران انتظامی و حتیتفریحات غیر قانونی دو سه دهه قبل مانند حمل ویدئو و نوار کاست ،برای مخاطب بهقدری جذاب بوده است که برای تماشای ادامه نهنگ عنبر 1 هیچ شک و تردیدی را به دلراه ندهد.

سامان مقدم در بهره گیری از موزیک های برون مرزی دهه شصت هم کوتاهی ننمودهاست و بخوبی فضای فیلم را با موزیک هایی زیر خاکی دهه شصت همراه نموده است.همه اینموارد مسلما برای تماشاگران متولد آن دهه یادآور خاطرات خوب گذشته است.خاطراتی کهامروزه نشانی از ان وجود ندارد.بازیگران حاضر در این فیلم نیز به خوبی از اجرایتیپ های دهه شصتی برآمده اند.لباس ها و حرکات بازیگران نقش اول این فیلم بخوبی فضارا برای تجدید خاطرات بینندگان قابل لمسمی سازد. حضور جزییاتی چون رادیو های دوکاسته،موهای بلند و روی پیشانی ریخته و حتیسس قرمز یا سس خرسی در میز غذا ، فضای دوران پیشین را برای بینندگان بیش از پیشزنده ساخته است.

در کنار این اجراهای زنده و قابل لمس به حضور شاد بازیگران در اینفیلم می رسیم که خنده بر لب بیننده می آورد و حتی وی را وادار به کف زدن می نماید. درکنار فضای طنز آمیز و شاد این فلیم،عشقی فروخفته و غمگین در درون بازیگر نقش اولفیلم وجود داردکه با بروز خود فضای شاد را به فضای رمانتیک و غم بار تبدیل میکند.حضور این دو فضای متضاد و هماهنگ سازی انها با هم یکی از نقاط قوت این فیلماست. عشق موجود در این فیلم شباهت بسیاریبه عشق های پردردسر دوران پیشین دارد.عشقی که مانند عشق های امروزی فراموشنمی شود و عاشق را وادار می سازد تا در فراق یار با خاطرات او سر کند.

عشق موجود درنهنگ عنبر می تواند یادآور عشق های فروخفته و سرکوب شده بسیاری باشد که در آندوران باقی ماند ولی فراموش نشد.شروع قوی این فیلم با سرانجامی قوی همراه است.معمولاعادت نموده ایم که فیلم های ایرانی سرانجامی خوش داشته باشند و بصورت ناگهانی تمامشوند.این مشکل بسیاری از فلیم داخلی است که سرانجامی مرد انتظار بیننده را رقم نمیزد و حتی سرانجامی مطابق با آنچه در فیلم گذشته است.نهنگ عنبر 2 تا حدودی در ساختنیک سرانجام واقعی، پیروز بوده است.در حالی که همه چیز برای برگزاری ازدواج ارژنگ ورویا مهیا است و ارژنگ عاشق پس از سالها در شرف رسیدن به عشق خود است ناگهان بروزحادثه ای دلخراش بیننده را بر جای خود میخکوب می نماید.برای لحظاتی این حس حک فرمامی شود که نکند فیلم سرانجامی تلخ و غم بار دارد؟مانند بسیاری از لحظاتی خوشی که بهاندوه تبدیل شده است. ولی در ادامه ورق بر می شود و فیلم سرانجام خوش می یابد. نهنگعنبر 2 با پیشنه ای قوی بر پرده های سینما ظاهر شده است و به خوبی توانسته استمخاطب را با خود همراه کند. نهنگ عنبر شاید مورد پسند همه نباشد ولی می تواندخاطرات قدیمی را برای بسیاری از مخاطبان خود زنده سازد.

مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 799

به "چرا نهنگ عنبر پر فروش شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نهنگ عنبر پر فروش شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید