چرا قیمت کارخانه ای خودرو افزایش یافت

به گزارش جملات زیبا، تهران (پانا) - افزایش قیمت کارخانه ای شرکت های خودروساز در طرح های نو فروش، انتقاداتی را متوجه آنها نموده است، این در حالی است که این افزایش قیمت ارتباطی به خودروسازان ندارد. افزایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به اجرای قانون نو مالیات ارزش افزوده است که از 13 دی ماه امسال به وسیله سازمان امور مالیاتی به شرکت های خودروساز ابلاغ شده است.

چرا قیمت کارخانه ای خودرو افزایش یافت

به گزارش دنیای اقتصاد، به استناد ماده 28 و 30 قانون تازه مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد 1400)، از 13 دی ماه امسال، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان مالیات سبز شده است. این مالیات و عوارض شماره گذاری خودروهای داخلی، بر اساس رتبه بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا 5 درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین محاسبه می گردد.

آنالیز قیمت خودرو در مبدا نشان می دهد که خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح های فروش تازه خود از 13 دی ماه به بعد اعمال کردند.

از آنجا که مالیات سبز بر اساس مقدار مصرف انرژی خودروها معین می گردد، درصد افزایش این مالیات به قیمت کارخانه ای محصولات تولیدی خودروسازان برای تمامی خودروها یکسان نیست.

آنالیز قیمت های محصولات تولیدی شرکت های خودروساز در بهمن ماه نسبت به دی ماه 1400 نشان می دهد اعمال این مالیات تازه بین 2 تا 9 میلیون تومان به قیمت خودروها در مبدا اضافه نموده است. به طور مثال ایران خودرویی ها پیش تر پژو پارس LX را با قیمتی حدود 171 میلیون و 234 هزار تومان برای مشتریان فاکتور می کردند اما این خودرو بعد از اعمال قانون تازه مالیات ارزش افزوده حدود 3 درصد افزایش قیمت را در مبدا به خود دید و در حال حاضر از سوی این خودروساز با قیمتی حدود 175 میلیون و 924 هزار تومان عرضه می گردد. به عبارت دیگر این خودرو بعد از اعمال مالیات سبز حدود 4 میلیون و 690 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه نموده است.

دیگر محصول آبی های جاده مخصوص یعنی دنا پلاس توربو شارژ نیز بعد از اعمال مالیات سبز حدود 8 میلیون و 913 هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این مقدار افزایش قیمت حدود 5/ 2درصد به قیمت این خودرو اضافه نموده است.

این خودرو، قبل از اعمال قانون تازه مالیات ارزش افزوده با قیمتی حدود 336 میلیون و 157 هزار تومان در طرح های فروش ایران خودرویی ها حاضر بود اما از 13 دی ماه به بعد غول آبی جاده مخصوص چنانچه بخواهد این خودرو را در طرح های فروش خود عرضه کند قیمت آن را حدود 345 میلیون و 100 هزار تومان اعلام خواهد نمود.

البته باید توجه داشت که قیمت پایه خودرو در مبدا تغییری ننموده است و این به آن معناست که خودروسازان ریالی از این افزایش قیمت به حساب خود واریز نمی نمایند و تمام آن را باید ذیل مواد 28 و 30 قانون تازه مالیات ارزش افزوده، بعد از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

به طور مثال قیمت دنا پلاس توربو شارژ در آخرین لیستی که از سوی سازمان حمایت در اختیار ایران خودرو نهاده شد حدود 297 میلیون و 100 هزار تومان معین شد. قبل از اعمال قانون تازه مالیات ارزش افزوده این خودروساز حدود 39 میلیون و 70 هزار تومان را تحت عنوان مالیات، عوارض و هزینه های شماره گذاری از مصرف نماینده دریافت و آن را به قیمت محصول خود اضافه می کرد اما بعد از اعمال قانون تازه مالیاتی این رقم به حدود 48 میلیون تومان افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1512

به "چرا قیمت کارخانه ای خودرو افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قیمت کارخانه ای خودرو افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید