چرا سونی با وجود فراوری گوشی های خوب باز هم در بازار شکست می خورد؟

به گزارش جملات زیبا، سونی با وجود کاهش تولیدات سالانه خود اما هنوز هم محصولات قدرتمندی را به بازار عرضه می نماید که سعی شده با استانداردهای سخت افزاری روز منطبق باشند. با این حال، بازهم شکست گوشی های سونی مشهود است. اما در زمانی نه چندان دور و در دورانی که شرکت های چینی هنوز پیروز به تصاحب بازار گوشی های هوشمند نشده بودند، تولیدات این شرکت یکی از محبوب ترین و پرحاشیه ترین محصولات این بازار بودند.

چرا سونی با وجود فراوری گوشی های خوب باز هم در بازار شکست می خورد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ آنلاین کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

در واقع، گوشی های این کمپانی ژاپنی در کنار سری گلکسی سامسونگ، گوشی های اچ تی سی و فراوریات ال جی باعث رونق سیستم عامل اندروید و رشد آن در مقابل حریفی قدر به نام iOS شدند. اما به غیر از خانواده گلکسی و تا حدی محصولات ال جی، در این بازار پرسود دیگر جایی برای سونی و اچ تی سی وجود ندارد. ظاهرا تایوانی ها فعلا تصمیم به تغییر داد اوضاع خود ندارند و هر از چند گاهی یک محصول نه چندان جذاب را به بازار معرفی می نمایند تا یادآوری نمایند هنوز سرپا هستند؛ مانند میان رده Wildfire R70 که در هفته های گذشته معرفی گردید.

اوضاع برای سونی متفاوت است. آخرین کوشش این کمپانی به معرفی مدل های اکسپریا وان مارک 2 و اکسپریا 10 مارک 2 بازمی گردد که قرار است نمایندگانش در بازار باشند. اما پیش بینی این موضوع که دو مدل جدید هم قرار است به سرنوشت محصولات قبلی این شرکت دچار می شوند، چندان کار سختی نیست و از هم اکنون می توان آینده آن ها را حدس زد.

با وجود این که این دو مدل از طراحی زیبا و ویژگی های جالبی برخوردار هستند، اما این ها تنها عوامل موفقیت یک برند نخواهند بود. کاربران باید بدانند که محصول پیش روی آن ها در بازار رقابت چه حرفی برای گفتن دارد و به چه دلیل باید از میان چندین مدل مختلف، این دستگاه را انتخاب نمایند و البته به راحتی قادر به خرید آن باشند.

در طول چند سال اخیر، سونی نشان داده به خوبی قواعد فراوری یک گوشی قدرتمند را می داند ولی در سه مورد دیگری که بیان کردیم عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. پیش از شرح بیشتر، ابتدا قصد داریم نگاهی به شرایط گوشی های هوشمند این شرکت داشته باشیم.

با نگاهی به شرایط فروش محصولات بخش موبایل سونی، تعیین است که این بخش مدت هاست به جای سوددهی با ضرر همراه است؛ تعدیل ها، تعطیلی خط فراوری و کاهش فعالیت در بازارهای مختلف در سطح دنیا هم گواهی بر اثبات این ادعا هستند. برای ارائه درک بهتر، این موضوع را در نظر بگیرید که سال گذشته میلادی، فروش متوسط روزانه گوشی های هوشمند هواوی به اندازه فروش سه ماه سونی بوده است. البته هواوی دومین فراوری نماینده عظیم گوشی های هوشمند است و پس از سامسونگ (رکورددار بیشترین فروش) ایستاده است.

سونی در زمینه های مختلفی فعال است و خوشبتانه به غیر از بخش موبایل، سایر بخش ها با فرایند مناسبی به پیش می فرایند؛ به ویژه بخش گیمینگ این شرکت و کنسول های پرطرفدارش. با این وجود، اگر این شرکت به موقع دست به کار گردد، هنوز اقدامات زیادی وجود دارند که می توانند از ادامه سریال شکست گوشی های سونی جلوگیری نمایند و بخش موبایل را هم به سوددهی برسانند.

اگرچه ممکن است فکر کنید این وقایع برای برند خوش نام شرق آسیایی یک کابوس به نظر می رسند، اما ظاهرا مدیریت این کمپانی عظیم ترسی به دل راه نمی دهد. کنیچیرو یوشی دا، مدیر عامل سونی، مدتی قبل اعلام نموده بود که فعالیت کسب و کار موبایل این شرکت ضروری است:

با در نظر داشتن این موضوع، ظاهرا سونی قصد ندارد از فراوری گوشی های هوشمند دست بکشد، یا حداقل در آینده ای نزدیک این اتفاق را شاهد نخواهیم بود. اما اگر واقعا این خواسته ژاپنی هاست، باید در فرایند فعالیت های بخش موبایل تغییراتی ایجاد نمایند:

کاربر باید درباره محصول بداند

این حقیقت که برخی از کاربران فکر می نمایند سونی فراوری گوشی های هوشمندش را متوقف نموده است، اتفاق خوشایندی برای این شرکت نخواهد بود. البته این دسته از کاربران خیلی خبرهای روز دنیای گوشی های هوشمند را دنبال نمی نمایند و شاید اگر از آن ها بپرسید آخرین پرچم دار سامسونگ چه بوده و یا ال جی قرار است چه مدلی را معرفی کند؛ پاسخی نداشته باشند. حتی شاید هنوز آیفون در ذهن آن ها ظاهری مشابه آیفون 6 داشته باشد و از وجود برندهای قرتمندی مانند وان پلاس یا سری پیکسل گوگل هم اطلاع نداشته باشند؛ اما به هر حال این دسته از کاربران هم از گوشی هوشمند استفاده می نمایند و در گردش اقتصادی بازار اسمارت فون ها سهم دارند.

شناساندن محصولات به کاربران وظیفه تیم بازاریابی شرکت هاست و آن ها باید تمام کوشش خود را به کار بگیرند تا راه های مختلف آشنا کردن کاربر با یک محصول تعیین را کشف نمایند. اما تصور کنید شرایط به گونه ای باشد که شما ابتدا باید راهی پیدا کنید تا کاربر را متوجه کنید شما هم گوشی هوشمند فراوری می کنید و سپس محصول خود را به آن ها معرفی کنید! این دقیقا شرایطی است که سونی در برخی از بازارها (بازارهایی که قبلا سهم خوبی از آن ها داشت) به آن دچار شده است.

حل این مشکل اگرچه سخت، اما امکان پذیر است. قطعا کمپین های تبلیغاتی احتیاجمند هزینه مبالغ زیادی است، ولی از آن مهمتر این است که سونی باید کجا و چطور هزینه کند. این شرکت باید بداند در چه زمینه ای نسبت به رقبا عقب ماندگی دارد و چه چیز می تواند برند اکسپریا یا حتی یک برند جدید از سونی را نسبت به سایر برندهای موجود متفاوت جلوه دهد؛ سپس در همان بخش ها سرمایه گذاری کند.

در حال حاضر، موارد متعددی وجود دارند که باید به آن ها توجه گردد، اما ما به چند مورد اشاره می کنیم که شانس موفقیت آن ها در کمپین های تبلیغاتی بیشتر است؛ مانند استفاده از نمایشگر 4K در پرچم داران، استفاده از استانداردها و کیفیت های صوتی سطح بالا و یا خلق یک زبان طراحی مینیاقتصادیستی جدید. این زبان طراحی می تواند همان سادگی همیشگی و مثال زدنی سونی را به همراه داشته باشد و در عین حال از استانداردهای روز هم پیروی کند، مانند اکسپریا وان مارک 2.

این گوشی زیباست، ظاهری ساده اما به روز دارد، قدرت سخت افزاری آن قابل تحسین است و البته جک 3.5 میلی متری محبوب را هم حفظ نموده است؛ این یعنی تمامی مواردی که یک کاربر اندرویدی از آن ها استقبال خواهد نمود.

مورد دیگر این است که گوشی ها نمی توانند خودشان را به فروش برسانند و موفقیت در بازار به بازاریابی اصولی و کارآمد احتیاج دارد؛ چالشی که کمپانی هایی مانند سامسونگ، اپل یا حتی شیائومی تازه کار به خوبی از پس آن برآمده اند. اگر سونی از پس این مورد هم برآید، در نهایت باید به قیمت گذاری محصولاتش توجه کند تا خرید آن برای طیف گسترده ای از کاربران ممکن باشد؛ سیاستی که شرکت هایی مانند وان پلاس و شیائومی را به موفقیت رسانده است.

همکاری با اپراتورها

در بازار پرسودی مانند بازار ایالات متحده، بسیاری از کاربران برای خرید یک گوشی هوشمند جدید از دو مرحله عبور می نمایند؛ نخست مراجعه به اپراتور فعلی خود و مرحله بعد انتخاب از میان پیشنهادهایی که متصدی فروشگاه به آن ها پیشنهاد می نماید. تقریبا 85 تا 90 درصد از کاربران از این طریق یک گوشی جدید می خرند.

در حال حاضر، سونی در بازار آمریکا با هیچ اپراتوری قرارداد همکاری ندارد و بنابراین، شانسش از کسب سهم از این جمعیت 90 درصدی تقریبا صفر است. سایر برندهایی که شرایطی مشابه سونی دارند، مانند ال جی و موتورولا، با یکی از 4 اپراتور اصلی آمریکا همکاری دارند و از همین طریق، سهمی از بازار آمریکا برای خود کسب نموده اند. حتی وان پلاس هم که تنها 6 سال از حضورش در دنیای اسمارت فون ها می گذرد، در آمریکا با چند اپراتور همکاری دارد. این یعنی همه این برندها درک نموده اند که اگر می خواهند سهمی از بازار آمریکا داشته باشند، باید در فروشگاه (حداقل) یکی از این اپراتورها حضور داشته باشند.

خارج از آمریکا، بازارهای پرسود دیگری مانند چین، اروپا، ژاپن و البته بازارهای روبه رشد هند، خاورمیانه و آفریقا وجود دارند که سونی در گذشته حضور خوبی را در آن ها تجربه نموده است؛ اما بازاریابی نادرست باعث شده که در چند سال اخیر مجبور گردد به صورت رسمی برخی از آن ها را ترک کند.

هنوز برای گوشی های هوشمند سونی دیر نیست

شاید سونی در کسب و کار موبایلش دچار سردرگمی شده است و اکنون ادامه فعالیت بخش گوشی های هوشمند از نظر اقتصادی به سود این شرکت نباشد، اما عرضه محصولی از یک برند جدید که پشتیبانی اقتصادی شرکای سونی را به همراه دارد، می تواند ژاپنی ها را نجات دهد. این دقیقا کاری است که برندهای نو ظهور چینی مانند وان پلاس، ریلمی و پوکو انجام داده اند و اکنون نتایج مثبت آن را مشاهده می نمایند.

سونی هر آنچه برای موفقیت ضروری است را در اختیار دارد: برند خوش نام و با سابقه که در سطح دنیا شناخته شده است، گوشی هایی قدرتمند و زیبا که عملکرد مناسبی دارند و البته سابقه همکاری خوب با گوگل در زمینه به روز رسانی های سیستم عامل اندروید که این روزها نگرانی بسیاری از کاربران این سیستم عامل است. بنابراین، اگر به موارد مطرح شده توجه کند و از ظرفیت سایر بخش های شرکت برای خلق ایده های نو (مانند فراوری یک گوشی گیمینگ با قابلیت اجرای نسخه موبایلی بازی های اختصاصی پلی استیشن) یاری بگیرد، می تواند بار دیگر به روزهای خوش فعالیت در بازار موبایل برگردد.

در نهایت، باید دید آیا سونی به درستی صندلی فعلی خود را درک نموده است و میخواهد اقدامی انجام دهد یا خیر. امیدواریم تصمیمات نادرست گذشته کنار گذاشته شوند و بار دیگر شاهد حضور یک رقیب جدی و باسابقه در صنعت گوشی های هوشمند باشیم؛ زیرا هرچه رقابت شدید تر گردد، شرکت ها برای دستیابی به سهم بیشتر از فناوری ها و قابلیت های جدیدتری رونمایی می نمایند که در نهایت باعث لذت بیشتر تجربه کاربری محصولات برای ما کاربران خواهد شد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 331

به "چرا سونی با وجود فراوری گوشی های خوب باز هم در بازار شکست می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سونی با وجود فراوری گوشی های خوب باز هم در بازار شکست می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید