لباس فضایی جدید ناسا را یک ایرانی ساخت

به گزارش جملات زیبا، نیکی اشعری مهندس ایرانی الاصل دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو یک لباس فضایی جدید برای ناسا طراحی نموده است که قادر است فضانوردان را در شرایط ریزگرانش سالم نگه دارد و در واقع این لباس فشار منفی می تواند به کاهش اثرات مخرب قرار دریافت در شرایط بی وزنی یاری کند.

لباس فضایی جدید ناسا را یک ایرانی ساخت

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، ما از تحقیقات گذشته می دانیم که قرار دریافت در معرض شرایط ریزگرانش (گرانش یا جاذبه نزدیک به صفر) می تواند به آتروفی یا تضعیف عضلانی و افزایش فشار داخل جمجمه به دلیل مایعات خونی در گردش در مغز منجر گردد.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به سرپرستی محقق ایرانی این دانشگاه با بودجه ناسا یک لباس فضایی فشار منفی طراحی نموده اند که به فضانوردان در این امر یاری می نماید.

این لباس گرانشی سیار فشار های منفی به پا های فرد پوشنده وارد می نماید و خون در آنجا به جریان می اندازد. اما ممکن است چرایی این مسئله برای شما سوال باشد و تعجب کنید. در پاسخ باید گفت که روی سیاره زمین، وقتی که ما ایستاده ایم، نیروی جاذبه بر ما اعمال می گردد و سیستم گردش خون ما خون بیشتری را به سمت پا ها می کشد و سیستم عروقی ما، چون انتظار این را دارد، کوشش می نماید آن را کاهش دهد، حال چه نیروی جاذبه باشد چه نباشد.

این در واقع یکی از دلایلی است که وقتی ساعت های طولانی می خوابیم، سردرد می گیریم، زیرا تورم به سبب اجتماع مایعات به راحتی در مغز ما ایجاد می گردد؛ بنابراین محققان کاری نموده اند که به وسیله فراوری یک نیروی واکنش زمینی مصنوعی، اثرات مضر ناشی از ریزگرانش مانند کاهش تراکم عضلات و استخوان به حداقل برسد.

این لباس انعطاف پذیری لازم را به فضانوردان برای انجام وظایف مورد نظر خود در هنگام مستقر شدن در یک فضاپیما می دهد و از آنجا که این لباس می تواند در طول فعالیت های روزانه پوشیده گردد، خدمه آسیب کمتری می بینند.

محققان می گویند: با این لباس، فضانوردان می توانند ضمن انجام وظایف روزمره خود، آزادانه در ایستگاه فضایی معلق شوند.

این لباس فضایی با یک سیستم خلاء سیار کار می نماید که تحرک کامل و کنترل توسط کاربر را تضمین می نماید.

محققان همچنین ادعا می نمایند که به محض تجاری شدن سفر فضایی، این لباس می تواند سلامت مسافران و گردشگران فضایی آینده را تضمین کند و این نوآوری می تواند برای سفر به مریخ کلیدی باشد.

این تحقیقات در مجله Frontiers in Physiology منتشر شده است.

منبع: فرارو