عروسک هایی که به قنات ها جان می دهند!

به گزارش جملات زیبا، سال هاست که زنان روستاهای بخش شهداد کرمان نه تنها با هنرشان صنایع دستی فراموش شده این استان را زنده نگه می دارند، بلکه در مرمت و احیای قنات های روستاهای این بخش که بسیاری از آنها ثبت ملی نیز شده اند، سهیم شده اند.

عروسک هایی که به قنات ها جان می دهند!

گوجینو نام این گروه است که هم اکنون بیش از 150 نفر از زنان هنرمند روستاهای بخش شهداد کرمان در آن عضو هستند و با فراوری صنایع دستی هم زنان روستای شان را توانمند نموده اند و هم درصدی از فروش محصولات شان را صرف مرمت و احیای قنات های روستا می نمایند.

پته دوزی، حصیربافی و گزچینی از جمله هنرهای اصلی صنایع دستی این روستاها محسوب می گردد که البته چند سالی است ساخت عروسک های سنتی این منطقه نیز به جمع این هنرهای سنتی اضافه شده است. لوپتو نام عروسک دست ساز پارچه ای است که روزگاری نه چندان دور، همراه و همدم دختران روستاهای کرمان بود، اما به مرور زمان در هیاهوی زندگی شهری گم شد.

عروسک لوپتو یا همان لعبتو که در گویش مردمان جنوب کرمان به معنی بازیچه یا عروسک است از هنرهای منسوخ شده این استان به حساب می آمد؛ تا اینکه چند سال پیش بعضی از زنان جوان روستاهای کرمان تصمیم به احیای این هنر زیبا گرفتند.

معصومه مهدی آبادی، هنرمند جوانی که در استان کرمان به ساخت عروسک های لوپتو مشغول است، در این زمینه به خبرنگاران می گوید: لوپتو عروسک دختران نسل های گذشته ما بود. البته کمی با آنچه که امروز فراوری می گردد تفاوت داشت؛ تا اندازه ای عظیم تر بود و چشم و ابرو هم نداشت. اما عروسک های لوپتو امروز به روزتر شده اند و بسیار خیلی طرف دار دارند.

او ادامه می دهد: تقریبا پنج سال است که این عروسک احیا شده است. بسیاری از مردم به یاد قدیم ها برای خودشان و فرزندانشان می خرند و بعضی از ما تشکر هم می نمایند که خاطرات کودکی شان را برایشان زنده نموده ایم.

مهدی آبادی که از جمله زنان هنرمند عضو گروه گوجینو است، درباره فعالیت های این گروه نیز شرح می دهد: حدود 150 نفر از زنان هنرمند روستاهای بخش شفیع آباد کرمان دور هم جمع شده اند و درصدی از فروش محصولاتشان را برای احیای قنات های منطقه می فرستند. به هر حال ما در روستا و با آب قنات زندگی می کنیم و واقعا زندگی ما به آب قنات ها وابسته است.

او خاطرنشان می نماید: تا به امروز حدود پنج قنات را احیا نموده ایم که اغلب آنها نیز ثبت ملی هستند، اما تعداد قنات هایی که باید احیا شوند خیلی زیاد است. شیوه کار ما به این صورت است که با مردم روستا صحبت می کنیم و به عنوان مثال به این نتیجه می رسیم که در هفته پنج روز ما به لای روبی قنات ها یاری می کنیم و دو روز را هم خودشان به صورت خودیاری این کار را انجام می دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 356

به "عروسک هایی که به قنات ها جان می دهند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسک هایی که به قنات ها جان می دهند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید