متخصص قلب و عروق: بیماران مزمن قلبی در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند

به گزارش جملات زیبا، خبرگزاری خبرنگاران- بیماران زمینه ای از جمله قلبی بیش از دیگران در معرض خطرات کرونا هستند، درگیری ریه می تواند خون رسانی کافی به قلب را در این بیماران مختل کند بنابراین واکسیناسیون کرونا برای این افراد باید در اولویت باشد.

متخصص قلب و عروق: بیماران مزمن قلبی در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر منوچهر قارونی اضافه نمود: ابتلا به کرونا با درگیری ریه سبب کاهش اکسیژن رسانی ریه به قلب و گاه لخته شدن خون در شریان ها و رگ های ریوی می شود و این امر اکسیژن رسانی به قلب را کاهش می دهد.

این متخصص قلب و عروق گفت: ویروس کرونا می تواند با رسوخ کردن در ریه و قلب بیماران سبب التهاب عروق، تنگی شریان قلب و عدم خون رسانی کافی به قلب شود.

وی ادامه داد: بر این اساس اندازه گیری اکسیژن شریانی به عنوان یکی از مهمترین معیار های تشخیص وضع بیمار هم می تواند با اختلال روبرو شود.

دکتر قارونی توضیح داد: به صورت تقریبی 96 درصد از اکسیژن بدن از اکسیژن خون تامین می شود، بنابراین بیماری کووید-19 با اختلال در ریه به عنوان بخش تصفیه هوا در سیستم بدن، سبب کاهش اکسیژن خون شده و به قلب صدمه وارد می کند.

این متخصص قلب و عروق توضیح داد: علت مرگ ناگهانی و ایست قلبی نیز در واقع به جهت کاهش سطح اکسیژن خون در بدن اتفاق می افتد.

دکتر قارونی ادامه داد: بیماران زمینه ای بیش از دیگران در معرض خطرات ناشی از بیماری کووید-19 قرار دارند. این بیماران که عمدتا با بالا و پایین رفتن پله ها احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه می کنند، در صورت ابتلا به کرونا، گاه سطح پایین اکسیژن رسانی را نیز از دست می دهند و در معرض خطر سکته قلبی قرار می گیرند.

این متخصص همچنین اضافه نمود: این عارضه در برخی از بیماران قلبی و عروقی که تعویض دریچه قلب و پیوند رگ داشته یا فنر زده اند، افزایش می یابد و بنابراین تزریق واکسن برای این بیماران باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برخی از عوارض بیماری کووید-19 نیز برای این گروه از بیماران پس از بهبود بروز می کند، گفت: گاه برخی از بهبودیافتگان کرونا پس از گذار از این بیماری، به رغم سلامت ظاهری دستگاه قلب، التهاب عروق را تجربه کرده و تنگی شریان قلب (به همراه این التهاب) باعث اختلال در خون رسانی کافی به دستگاه قلب می شوند که باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

دکتر قارونی تاکید کرد: جهش این ویروس نیز در حال حاضر خطر عارضه های قلبی را افزایش داده و امروز بچه ها و نوجوانان نیز درگیر این بیماری (کرونا) می شوند؛ بنابراین آمادگی برای جهش مداوم این ویروس و همچنین تسریع در فرایند واکسیناسیون به ویژه برای بیماری زمینه ای باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 1170

به "متخصص قلب و عروق: بیماران مزمن قلبی در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متخصص قلب و عروق: بیماران مزمن قلبی در اولویت واکسیناسیون کرونا قرار گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید