شمارش آرای انتخابات افغانستان با مشکل جدی روبرو شده است

به گزارش جملات زیبا، داوود سلطان زوی سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد زمان احتمالی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت: تیم دولت ساز بیش تر از همه خواستار شفافیت در فرایند انتخابات افغانستان است. اما فشار های موجود بر روی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باعث خواهد شد تا این کمیسیون نتواند فرایند شمارش آرا را به درستی به پیش ببرد.

شمارش آرای انتخابات افغانستان با مشکل جدی روبرو شده است

سلطان زوی در ارتباط با شفافیت در فرایند شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهم این است که تیم های انتخاباتی به کمیسیون اعمال فشار ننمایند. دیده شده که برخی از مسئولین کمیسیون های ولایتی را برخی از تیم ها رد نموده اند.

سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی همچنین مدعی شد که برخی از تیم های رقیب با توسل به زور تظاهرات اعتراضی را بر علیه تیم دولت ساز برپا نموده اند.

سلطان زوی گفت اگر درک درستی از فرایند فنی استفاده از فناوری بایومتریک در بین تیم های انتخاباتی وجود داشته باشد، کمیسیون انتخابات افغانستان می تواند کار خود را به درستی به خاتمه برساند.

سلطان زوی در واکنش به ادعاهایی که گویا کشورهای خارجی در امور کمیسیون انتخابات افغانستان نفوذ نموده و دخالت می نمایند؛ گفت: فرایند انتخابات به گونه ای است که هیچگونه مداخله در نتیجه انتخابات نمی تواند تاثیر داشته باشد، چرا که در این برنامه رأی وجود دارد، ورقه رأی گیری وجود دارد، لیست رأی دهندگان وجود دارد، شواهد رأی گیری وجود دارد، صندوق ها وجود دارد، فقط و فقط اگر ما رای ها را حساب کنیم ناظرین وجود دارند و تمام پروسه در حضور تمام ناظرین انتخاباتی و نهاد ها صورت می گیرد پس به همین دلیل بازدید اعضای سفارت خانه ها و نمایندگان کشورهای مختلف در صورتی که کمیسیون به صورت مستقل کار خود را به پیش می برد هیچ تاثیری نخواهد داشت.

سلطان زوی می گوید که خواسته تیم انتخاباتی دولت ساز به رهبری اشرف غنی رئیس جمهور این کشور این است که تمام مسائل بر اساس اصول و قوانین انتخاباتی افغانستان به پیش رود.

سخنگوی تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی خاطرنشان ساخت که بهتر است همه تیم های انتخاباتی بگذارند تمام مسائل بر اساس قانون حل گردد و در اخیر کمیسیون انتخابات این کشور برنده انتخابات را معرفی کند.

سلطان زوی در این ارتباط توضیح داد: در حالت فعلی برای هر بخش پیش بینی وجود دارد و در قانون و طرز العمل های انتخاباتی افغانستان برای برطرف هر چالش راهکار سنجیده شده است. بهتر است بگذاریم که قانون کار خود را انجام دهد و همه آرا تفکیک گردد. خود کمیسیون اعلام می نماید که کدام تیم تا چه اندازه رأی دارد.

سخنگوی تیم دولت ساز به رهبری اشرف غنی انجام تقلب در انتخابات افغانستان را به کلی رد نکرد؛ اما تصریح نمود: ما نمی گوییم که انتخابات چگونه بوده یا نبوده (تقلب انجام شده یا نگرفته) ما به عنوان یک تیم انتخاباتی می گوییم که انتخابات صورت گرفت، در تمام انتخاباتی که در دنیا برگزاری می گردد تخطی ها و کارهای غیر اصولی صورت می گیرد، آرای پاک و ناپاک وجود دارد، اما در تمام دنیا باید آرایی که برای آن شواهد کافی وجود ندارد از آرای پاک تفکیک گردد.

سلطان زوی گفت که تیم دولت ساز خواستار شفافیت در انتخابات است؛ وی در این مورد تصریح نمود: ما می خواهیم تا آرای پاک مردم افغانستان حساب گردد و آرای ناپاک از آن جدا گردد و یگانه راه این موضوع این است که پروسه انتخابات بر روی رأی ها تطبیق گردد، در طرزالعمل انتخابات برای هر موضوعی یک فرایند قانونی وجود دارد و اگر مانع تطبیق این فرایند شویم نمی توانیم آرای پاک را از ناپاک جدا کنیم ما اول از همه می خواهیم که آرای پاک مردم جدا گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 80

به "شمارش آرای انتخابات افغانستان با مشکل جدی روبرو شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمارش آرای انتخابات افغانستان با مشکل جدی روبرو شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید