سقف وزارت اقتصاد برای نرخ سود

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران : در شانزدهمین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی در تاریخ 25 شهریور سهم بانک ها در ادامه فرایند کاهشی گذشته 61 درصد و سهم بازار سرمایه با افزایشی دیگر به 39 درصد رسید. نرخ سود پایین در سررسیدهای زودهنگام می تواند دلیلی بر این اقدام بانک ها باشد.

سقف وزارت اقتصاد برای نرخ سود

به گزارش خبرنگاران در اطلاعیه بانک مرکزی کل اوراق اسلامی منتشر شده در مجموع بانک و بازار سرمایه با 2 هزار و 341 میلیارد تومان کاهش به 3 هزار و 77 میلیارد تومان درهفته شانزدهم رسید. در این خصوص نرخ بهره موثر نیز 19.85 درصد محاسبه شد.

با مرور آمار و ارقام هفته های گذشته این نکته به وضوح مشهود بود که مدام از سهم بانک ها در انتشار اوراق کاسته شده و بر سهم بازار سرمایه افزوده می گردد. اما در این هفته (هفته شانزدهم) تامین اقتصادی انجام شده برای دولت از محل فروش اوراق به بانک ها، هزار و 744 میلیارد تومان و برای بازار سرمایه به هزار و 332 میلیارد تومان رسید. بر این اساس در هفته جاری سهم بانک ها 56.7 درصد و سهم بازار سرمایه 43.3 درصد شد.

با این وجود هنوز اثر کمی سهم بانک ها در انتشار اوراق در هفته های قبل بر پیکره اوراق وجود دارد و در مجموع شانزده هفته این سهم با یک در صد نزول نسبت به قبل به 61 درصد رسیده و سهم بازار سرمایه به 39 درصد نائل آمده است.

اما نرخ بهره موثر هفتگی نسبت به هفته قبل با 0.37 درصد کاهش به 19.85 درصد رسید. در آنالیز اوراق دولتی منتشر شده در تاریخ 25 شهریور ماه امسال این نکته نیز جالب به نظر می رسد که بانک ها در رسیدهای بالاتر از 25 ماه حاضر به خرید اوراق زیر نرخ سود 20 درصد نشده اند. این در حالیست که اوراق آراد 53 برای 37 ماه دیگر با نرخ سود 21 درصد در بازار سرمایه به فروخته شده است. این رخداد به هر دلیلی که حادث شده باشد نشان از سقفی دارد که وزارت اقتصاد در فروش اوراق خود برای بانک ها گذاشته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 689

به "سقف وزارت اقتصاد برای نرخ سود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف وزارت اقتصاد برای نرخ سود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید