خبرنگاران کشت برنج در خوزستان قانونمند واقتصادی تر شد

به گزارش جملات زیبا، اهواز- خبرنگاران - معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خوزستان گفت:با مصوبه اخیر هیات دولت ، کشت برنج در خوزستان قانونمند و مالی تر شد.

خبرنگاران کشت برنج در خوزستان قانونمند واقتصادی تر شد

محمد قاسمی نژاد پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگارخبرنگاران اضافه کرد:درسال زراعی جاری کشت برنج در سطح 130هزار هکتار مصوب شده و کشاورزان خوزستانی برای نخستین بار بدون نگرانی مبادرت به کشت برنج خواهند کرد.

وی با بیان اینکه پیش از مصوبه هیات دولت ، کشت برنج تنها در استان های گیلان و مازندران مجاز بود و شالی کاران خوزستانی برای کشت برنج نمی توانستند از تسهیلات ارزان قیمت بانکی ، یارانه های قانونی از جمله بیمه محصولات کشاورزی و نهاده های مورد احتیاجاستفاده نمایند اضافه کرد: با مجازشدن کشت برنج در سال زراعی جاری ، آب بها که مهمترین دغدغه کشاورزان شالی کار بود با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

هیات دولت کشت برنج در استان خوزستان در سال زراعی 1399- 1398 را با توجه ذخایر مناسب سدها ، مجاز و قانونی اعلام نمود.

وی در ادامه اضافه کرد:کشاورزان شالی کار خوزستان سال جاری نسبت به سال های گذشته درآمد بیشتری کسب خواهند کرد که این خود انگیزه کار و کوشش آنان را در سال جهش فراوری بالا خواهد برد.

سال زراعی گذشته به برکت بارش های مناسب بهاری و پرشدن ذخایر سدهای خوزستان ، حدود 200هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت که این سطح زیرکشت در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود.

این سطح زیرکشت منجر به فراوری 550هزار تن برنج معطر و محلی به ارزش بیش از 50هزار میلیارد ریال شد.

سال جاری هرچند سطح زیرکشت برنج در خوزستان نسبت به سال زراعی قبل حدود 70هزارهکتار کمتر است ولی کشاورزان خوزستانی امیدوارهستند با کشت جایگزین که به آب کمتری احتیاج دارد بتوانند درآمد مناسبی را نصیب خود نمایند.

بر اساس مصوبه شورای کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری 436هزار هکتار کشت تابستانی از جمله برنج مصوب شده که در مقایسه با کشت تابستانی پارسال حدود 24هزار هکتار کمتر است.

استان خوزستان با فراوری سالانه 16.2میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش بیش از 200هزار میلیارد ریال و عمل آوری 128نوع محصول از نظر کمیت و تنوع فراوری مقام نخست کشوری را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 514

به "خبرنگاران کشت برنج در خوزستان قانونمند واقتصادی تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشت برنج در خوزستان قانونمند واقتصادی تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید