ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی گفت وگوهای صلح افغانستان اظهار داشت

به گزارش جملات زیبا، خبرنگاران: در پی داغ شدن بازار انتشار اخبار شروع مذاکرات صلح افغانستان و تکذیب همیشه آن ها از سوی طالبان افغانستان، پس از چین، ترکمنستان نیز آمادگی خود را برای میزبانی این گفت وگوها خاطرنشان کرد.

ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی گفت وگوهای صلح افغانستان اظهار داشت

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، در پی انتشار خبرهایی از شروع مذاکرات صلح دولت کابل و طالبان افغانستان و تکذیب این گزارش ها از سوی طالبان، این بار ترکمنستان نیز آمادگی خود را برای میزبانی گفت وگوهای صلح این کشور خاطرنشان کرد.

سپر بردینیازوف سفیر ترکمنستان در پاکستان، با اشاره به میزبانی کشورش از رهبران مختلف افغانستان مانند برهان الدین ربانی، عبدالرشید دوستم، اسماعیل خان در گذشته، گفت: گروه طالبان افغانستان نیز در گذشته به آسیای مرکزی سفر نموده اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ترکمنستان در مذاکرات صلح افغانستان گفت: اگر افغانستان تمایل داشته باشد، کشورش برای میزبانی از گفت وگوهای صلح دولت این کشور و طالبان آماده است.

سفیر ترکمنستان در پاکستان گفت: ترکمنستان به عنوان کشور بی طرف می تواند در تسریع فرایند صلح افغانستان موثر باشد.

این در حالی است که بعضی از کشورهای دیگر نیز مانند چین آمادگی شان را برای میزبانی از گفت وگوهای صلح افغانستان اعلام نموده اند.

چندی است که رسانه های پاکستانی گزارش هایی مبنی بر شروع مذاکرات صلح افغانستان را به نقل از مقامات این کشور منتشر نموده اند و تعدادی از مقامات افغانستان مانند عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی این کشور نیز از شروع احتمالی این گفت وگوها خبر داده اند.

اما طالبان افغانستان در آخرین بیانیه خود ضمن تکذیب این گزارش ها، اقدامات رسانه ها را بازی غرب برای تضعیف این گروه خوانده است.

براساس بیانیه طالبان افغانستان، در صورت شروع مذاکرات صلح با دولت کابل، اخبار مربوط به این فرایند به وسیله پایگاه اطلاع رسانی این گروه منتشر خواهد شد اما تاکنون هیچ بیانیه و یا خبری مبنی بر مشخص گروه مذاکره کننده طالبان افغانستان برای مذاکرات صلح و محل برگزاری این گفت وگوها منتشر نشده است.

به گزارش اکسپرس، بردینیازوف طی سخنانی در موسسه مطالعات استراتژیک در اسلام آباد در خصوص سیاست صلح و بی طرفی ترکمنستان خاطرنشان کرد: اگر در افغانستان صلح برقرار نگردد، پروژه خط لوله انتقال گاز تاپی نیز اجرایی نخواهد شد.

یادآوری می گردد که بیست و یکمین نشست کشورهای عضو تاپی امروز در کابل برگزار می گردد.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 98

به "ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی گفت وگوهای صلح افغانستان اظهار داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکمنستان آمادگی خود را برای میزبانی گفت وگوهای صلح افغانستان اظهار داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید