بسته بودن مرز ترکیه، صادرات زنجان را با مشکل روبرو کرد

به گزارش جملات زیبا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: 70 درصد روابط تجاری این استان با کشور ترکیه بوده اما بسته بودن مرز این کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا سبب کاهش صادرات زنجان و ایجاد مشکل برای این بخش شده است.

بسته بودن مرز ترکیه، صادرات زنجان را با مشکل روبرو کرد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، مهدی رنگ رونا اظهار کرد: مرز ترکیه از سوم اسفند 98 بسته شده و کامیون ها را برای ورود به این کشور با مشکل روبرو نموده و این مرز اکنون نیز بسته است.

وی گفت: صادرات، جزو اولین بخش هایی بود که در بحث شیوع بیماری کرونا، دچار آسیب شد چراکه 2 ماه است با مساله مهمی به نام بسته بودن مرزها روبرو هستیم.

رنگ رونا اضافه نمود: درخواست صادرکنندگان این است که پروتکل های بهداشتی مورد توافق 2 طرف برای حل مشکل صادرات به کشور ترکیه، اجرایی گردد.

وی توضیح داد: مرز رازی، مدتی است که بازشده و صادرات به وسیله خطوط ریلی انجام می گردد اما به دلیل حجم ترافیک و ازدحام، فرایند صادرات با مشکل روبرو بوده و به کندی انجام می گردد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: در مرز ایران و عراق فقط یک گمرک، فعال است، مرز ترکمنستان و پاکستان که به طور کامل بسته بوده و برای صادرات به افغانستان نیز با محدودیت هایی روبرو هستیم و در حال حاضر صادارت فقط به کشورهای عمان و قطر و آن هم از جهت دریا انجام می گردد.

وی اظهار کرد: پروتکلی بین راه آهن ایران و ترکیه است که در هنگام صادرات، فاصله 700 کیلومتر به بالا و وزن محصولات بیش از 500 تُن شامل تخفیفات خوبی در هزینه های گمرکی به تجار می گردد.

رنگ رونا گفت: در مورد خط ریلی بناب زنجان با توجه به اینکه فاصله ریل بناب تا مرز ترکیه 659 کیلومتر است و تجار به دلیل 41 کیلومتر، متضرر می شوند تقاضا داریم با رایزنی های لازم، زنجان نیز جزو تخفیفات این پروتکل قرارگرفته و تجار این استان به دلیل 41 کیلومتر، متضرر نشوند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: با توجه به اینکه 70 درصد صادرات استان به کشور ترکیه است انتظار می رود مدیران بخش خصوصی و دولتی برنامه ریزی برای تغییر بازار صادراتی داشته باشند و در این زمینه نیازمند بازنگری نسبت به یافتن بازارهای هدف صادراتی هستیم.

وی گفت: شمش روی، عمده محصول صادراتی استان زنجان است، چند سالی است که با محدودیت در صادرات این محصول روبرو هستیم و این محدودیت در کنار ثبات بازار داخلی سبب شده تا حجم عظیمی از شمش در دست تولیدکنندگان بماند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 464

به "بسته بودن مرز ترکیه، صادرات زنجان را با مشکل روبرو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته بودن مرز ترکیه، صادرات زنجان را با مشکل روبرو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید