اکسپرس تریبون: راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان شکست خورده است

به گزارش جملات زیبا، اکسپرس تریبون نوشت: ایالات متحده طی 18 سال گذشته با تاکید بر پیروزی نظامی در افغانستان اشتباهات بسیاری را مرتکب شده است.

اکسپرس تریبون: راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان شکست خورده است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرنگاران، روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون در یادداشتی به قلم محمدعلی احسان کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به عملکرد آمریکا در افغانستان نوشت: ایالات متحده طی 18 سال گذشته با تاکید بر نظامی گری در افغانستان اشتباهات بسیاری را مرتکب شده است.

در ابتدای این یادداشت نویسنده با طرح این سوال که آیا سیاستگذاران آمریکا تعیین هدف گذاری سیاسی برای جنگ را فراموش کردند؟ اضافه نمود: واشگنتن طی 18 سال گذشته پیروزی راهبردی خود در افغانستان را نه تنها بر دستیابی به یک هدف سیاسی، بلکه بر پیروزی عملیات نظامی متمرکز کرده است.

اکسپرس تریبون در ادامه به دلایل شکست آمریکا در افغانستان اشاره کرد و نوشت: سیاست آمریکا در افغانستان بر راهبرد نظامی پایدار بوده و تمام فرماندهان این کشور به دنبال پیروزی نظامی بوده و جنگ و عملیات را در این راستا تعریف کرده اند.

این نشریه پاکستانی تاکید کرد: در دوران اوباما اتاق جنگ واشنگتن به ندرت درباره پیروزی سیاسی و صلح در افغانستان بحث کرد و تلاش وی برای تغییر سیاست آمریکا در افغانستان در نهایت بر پیروزی نظامی در این کشور متمرکز شد.

اکسپرس تریبون ادامه داد: کلاوزویتس به سیاست گذاران یادآوری کرد که هرگز بدون تعیین یک هدف سیاسی روشن، وارد جنگ نشوند،اما با نگاهی به سیاست آمریکا در افغانستان طی 18 سال گذشته متوجه می شویم که اهداف سیاسی در حاشیه بوده است.

نویسنده در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: اگر هدف جنگ آمریکا در افغانستان را یک کشور مستقل و باثبات در نظر بگیریم این اهداف نتوانسته اولویت و توجه سیاستگذاران این کشور را به خود جلب کند، بنابراین سیاسی اصلی آمریکا در افغانستان پیروزی در جنگ بود و حتی دکترین رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا مبنی بر حضور نظامی اندک نیز نتوانست این سیاست را تغییر دهد.

به اعتقاد نویسنده، بعد از استقرار دیوید پترائوس به عنوان فرمانده ناتو در افغانستان و تاکید وی بر عدم پیروزی در جنگ افغانستان با توسل به ارتش و نیاز به سیاستگذاری و مشارکت سایر عوامل در جنگ، پس از گذشت 10 سال از آغاز جنگ یک ژنرال نظامی آمریکا لزوم نقش آفرینی غیرنظامیان در پیروزی در جنگ افغانستان را وارد سیاست واشنگتن کرد.

اکسپرس تریبون اضافه نمود: سیاست جدید پترائوس بر عملیات نظامی، اطلاعاتی، حضور جامعه جهانی و همچنین عملیات غیرنظامی برای آموزش، شغل و توسعه در افغانستان و در این دوران برای اولین بار فعالیت های غیرنظامی بر حضور نظامی غالب شد.

احسان در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: پترائوس تلاش داشت برخلاف گفته های بن ردوز مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مبنی بر اینکه ارتش توانایی پیروز در جنگ و ایجاد ثبات را دارد اما قادر به ملت سازی نیست هدف سیاسی را بر پیروزی نظامی دنبال کند.

اکسپرس تریبون در انتها نوشت: اکنون پس از 18 سال جنگ، ایالات متحده بعد از تجربه سیاست های مختلف و اشتباهات بسیار تلاش دارد با مذاکره به طالبان به یک توافق سیاسی در افغانستان برسد. می توان اشتباهات آمریکا را در این جمله استفان والت استاد برجسته روابط بین الملل مبنی بر اینکه فرماندهان نظامی به جای گفتن واقعیت در مورد جنگ و هزینه غیرلزوم آن به روسای جمهور آمریکا وعده موفقیت می دادند خلاصه کرد.

ر

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: khaneh-jok-sms.ir شناسه مطلب: 154

به "اکسپرس تریبون: راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان شکست خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسپرس تریبون: راهبرد نظامی آمریکا در افغانستان شکست خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید